Your Name

När Taki vaknar så har han en känsla av att han har drömt något viktigt. Han var i ett främmande rum och i en annan kropp … en flickas kropp. I en annan del av Japan drömmer Mitsuha om ett annat liv, ett liv så långt bort från sin hemby som möjligt. Hon önskar att hon var en snygg kille från Tokyo. En dröm som besannas när hon somnar. Plötsligt lever Mitsuha Takis liv i Takis kropp och vice versa. När de vaknar har de återvänt till sig själva, men när natten kommer byter de kropp igen. Samtidigt som de, lite fumligt, försöker vänja sig vid att vara den andre så anar de att det finns en djupare orsak till varför det sker, frågan är bara vad..?

"Anime blir inte mycket bättre än så här!"

Så var det äntligen dags för en utav de absolut största, om inte den största japanska biosuccén att äntligen nå våra breddgrader och för mig som dessutom lyckades bomma när den gjorde en snabbvisit på de svenska biograferna har dessutom gått och längta något alldeles efter denna film, då jag hört men självfallet sett så oerhört mycket positivt om just “Your Name”.

Det första som jag hänförs av är att trots det inte är en Studio Ghibli titel så den så estetiskt vackert skapad att det är en fröjd för ögonen att få ta del utav dessa underbara skönhet oavsett om det gäller små detaljer som det oerhört krispiga och rika färgerna som skjuts iväg mot en som visuella fyrverkerier. Detta är utan tvekan en titel som ska ses i högsta möjligaste upplösning och kan rent av komma att bli en ny film att användas som en “referens utgåva”, det skulle inte alls förvåna mig.

Lägg dessutom på en enastående berättelse om två åtskilda personer som är uppvuxna i två åtskilda världar när det gäller så väl umgänge men även vart de bor och hur det är uppvuxna, vad gäller seder, traditioner och regler. När det kommer till själva storyn så är det en utsökt liten delikat sak som dessvärre har en liten tendens till att kunna snurra ihop det hela om man inte är med och är på alerten stundtals i filmen, dock så är det så pass minimalt att det är försumbart.

Med tidigare erfarenhet utav anime så har man fått in en viss känsla hur en “klassisk anime” vanligtvis ser ut, vad som går för sig och vad som är mindre optimalt. Och med tanke på att filmerna allt som oftast produceras i Japan så är det sällan eller aldrig att det är “ohyfsade” utan att det följer “de strama protokollet” som man på något sätt ändå har kommit att förknippa japaner och deras oerhörda disciplin, så det är inte bara ett ögonbryn som höjs när man får se ALLA för- och nackdelar när en tonåringstjej och en tonåringskille byter kropp med varandra och “utforskar” sina nya kroppar.

Summerar man hela kalaset så är det så nära perfektion man kan komma och detta kommer att vara en film som jag gladeligen återkommer till ett antal gånger för att hänföras av den underbara estetiken, skratta och förföras över hur det är att vara tonåring och känna att hela världens villar på ens axlar för att växla till att världen istället blir en egna personliga lekplats där ingen, absolut ingen kan stoppa en. Ska man ägna sig åt hårklyveri så är det i sånt fall det som har nämnts tidigare, att det gäller att vara med då storyn ibland kan finta bort en om man inte är skärpt och på alerten, men utöver det så är detta så nära perfektion man kan komma när det gäller anime och jag kan för en gångs skull säga att förväntningarna infriades och filmen var till och med bättre än förväntat, vilket i sig är en bravad som sällan eller aldrig uppstår.