Wonderstruck

Rose (Millicent Simmonds) bor med sin buttre far i tjugotalets New York, där hon hittar tröst i ständiga biobesök. Favoriten på vita duken är stjärnan Lillian Mayhew (Julianne Moore). Att Rose är döv bidrar till hennes känsla av isolering. Det har hon gemensamt med Ben (Oakes Fegley), som lever i sjuttiotalets Minnesota med sin mamma (Michelle Williams). I sökandet efter en viktig person i deras respektive liv tar sig Ben och Rose till samma plats. Men kan människor från olika epoker mötas? Todd Haynes som regisserat filmer som Carol, Far From Heaven och I'm Not There har med Wonderstruck enligt vissa skapat det mest visuellt innovativa under sin karriär.

"Jag har verkligen missat poängen här"

Någonstans har jag har missförstått denna film. Eller så fattar jag bara verkligen inte det. Men när eftertexterna började rulla tänkte jag. “Vad var poängen med denna film?”. Jag kan inte för livet av mig efter att ha sett den i morse förstå vad filmen ville ha sagt. Vad var meningen med denna historia, vad var moralen, vad var grejen? Jag får inte ihop det för fem öre. Och det har inte med att filmen är komplicerad att förstå. Tvärtom, ett barn kan se denna och fatta allting.

Så filmen berättar två olika historier. En som utspelar sig på 20-talet, och en på 70-talet. Filmen korsklipper mellan dessa två historier titt som tätt under hela filmens speltid. Tills de sista 20 minuterna ungefär. Så långt är jag med filmen. Men jag satt och vänta, och se vad den stora innebörden mellan dessa två historier var. Men det kom aldrig. Både Rose (barnet från 20-talet) och Ben (barnet från 70-talet) ger sig ut på samma äventyr. Vad man tänker sig är att de kommer möta varandra på något sätt. Via något fantasy element. Men nej. De möter varandra, men kanske på det mest naturliga och uppenbarligen sättet.

Jag satt verkligen och funderade, vad poängen med hela detta äventyr var. Jag förstod vad de letade och sökte efter. Men jag förstod inte vad poängen med det var. Även ifall det är av två olika anledningar de beger sig ut på äventyret. Men så som filmen klipper mellan de två historierna. Förväntar man sig större stordåd mot slutet. Men det blir nog en av de större besvikelserna till ett klimax. Jag tänker heller inte berätta hur de slutar då det är en stor spoiler. Men man kan räkna ut rätt så snabbt vem som är vem, och hur det hör samman. Problemet är som sagt, jag ser ingen poäng med denna historia. Och att den berättas så som den berättas.

Om det är något jag gillade med filmen är det tekniken Todd Haynes använder. Varje gång vi är i 20-talet är det som en stumfilm. Med tanke på att Rose är döv. Så spelar dem med detta. Vilket jag tycker är ett unikt sätt att visa 20-tals scenerna i. Vilket också var höjdpunkten på hela filmen. Millicent Simmonds som spelar Rose är också den bästa karaktären och skådespelerskan i filmen. Hon är för övrigt också döv på riktigt. Vilket gör henne mer imponerande. Hennes första roll ska också tilläggas. Även under 70-tals scenerna används mycket musik. Det är väldigt lite dialoger. Då båda är döva, vilket är ett smart val att gå.

Jag kan tycka att filmen hade hjälpt om det var högre budget bakom. Det känns mer som en nybörjare med en budget på 5-10 miljoner dollar som gör sin regidebut. När man ser den. Men Todd Haynes är ändå en välkänd regissör. Men det känns att med en större budget och med någon som Spielberg bakom. Hade filmen förtrollat en mer och haft större intryck mot slutet.

I sin helhet försöker jag förstå mig på vad poängen med Wonderstruck är. Inget av större intryck inträffar. Och man väntar ivrigt på slutresultatet mellan dessa två historier. Men det blir ett äkta antiklimax, som gör att filmen bara känns poänglös. Vad är meningen med filmen, vad vill den ha sagt. Visst är tekniken något man kan uppskatta. Samt Millicent Simmonds skådespel som Rose. Men när ingenting av större intryck spelar någon roll. Så ser detta som en ganska meningslös film som inte uppnår någonting. Behöver jag läsa boken för att fatta, eller har jag missat något helt och hållet?

Boka dina biljetter på Filmstaden och se Wonderstruck du också!