Wonder

Baserat på New York Times-bästsäljaren med samma namn av R. J. Palacio, berättar WONDER den oerhört inspirerande och hjärtvärmande historien om August Pullman, en pojke med en ansiktsdeformation. August ska börja femte klass och för första gången går på en vanlig grundskola. Hans livsglädje och personlighet kommer att förändra livet för alla runt omkring honom. En ödmjuk, berörande och stark berättelse om att hitta sin styrka och välja att vara snäll. Föräldrarna spelas av Julia Roberts och Owen Wilson, och August spelas av Jacob Tremblay som vi tidigare sett i Oscar-nominerade "Room".

"Inspirerande och upplyftande"

Jag tror inte jag är ensam om att tycka att vi lever i en väldigt cynisk och negativ värld fylld med elände. Att läsa tidningen eller att se nyheterna på tv kan ofta få en att tro att det inte finns något hopp eller lycka kvar. Som en följd av detta så är de flesta människor sökande efter någon sorts tröst. Det kan vara katt-videos eller click bait artiklar med rubriken “THE MOST INSPIRING STORY EVER”. Men om man vill se bort från det ytliga med dess konstlad flärd och man vill finna tröst i något mycket mer genuint då ska man ta del av Stephen Chbosky film Wonder.

Wonder är historien om 10-åriga Auggie (Jacob Tremblay) som är född med en ovanlig ansiktsdeformation som gör så att han ser annorlunda ut än andra barn.  På grund av detta har han blivit skolad hemma av sin mamma (Julia Roberts) under hela sin uppväxt. Nu ska han däremot påbörja 5:e klass och ska för första gången gå i en riktig skola med andra barn. Filmen skildrar Auggies vardag där han möter den hårda verkligheten där barn kan vara riktigt hemska men han möter även det motsatta. Barn som ser bortom hans ansiktsdeformation och ser människan inuti. Barn som vill vara hans vän. Man får se att det finns en vacker sida av Auggies tillstånd där barn kan resa sig över resten och göra någonting fantastiskt bra. Genom att behandla någon så som de själva vill bli behandlade. Detta var oerhört inspirerande och upplyftande att se.

Något filmen gör som är väldigt unikt för en film av den här genren är att den inte bara håller sig inom Auggies perspektiv. Den utforskar även andra perspektiv runt honom. Vi får bland annat följa hans syster, hans föräldrar och ett annat barn i skolan. Man får se hur andra människor i Auggies närhet påverkas av hans deformation och genom detta får man ett väldigt djupt och mångfacetterat drama med intressanta och levande karaktärer. Skådespelet är exceptionellt rakt igenom. Alla känns trovärdiga och övertygar med bravur. Särskilt unga Jacob Tremblay imponerar med en oerhört stark och gripande porträttering av Auggie. Han besitter sannerligen en anmärkningsvärd talang. Något som man fick ett smakprov på i filmen Room från 2015 och han har med all sannolikhet en bra karriär att se fram emot.

Wonder var ett väldigt emotionellt biobesök för min del. Det fanns många aspekter som jag relaterade till och jag tror att många kommer att känna likadant. Det är en oerhört stark historia som är berättad på ett väldigt bra och realistiskt sätt med trovärdiga och tredimensionella karaktärer. Det finns inte något negativt som jag finner nämnvärt. Det vore enkelt att kritisera den här filmen för att vara sentimental eller manipulativ på sättet den förmedlar sitt budskap. Det kan vara sant med liknande filmer men Wonder gör något speciellt i sitt utförande. Det finns gott om svärta men det vägs upp och trumfas av det lyckliga och upplyftande, precis som det ska göra. Filmens syfte är att inspirera till godhet och med den riktning berättandet  har så tas man med på en emotionell resa. När resan är över så lämnar man biografen med känslan att det kanske finns hopp i världen ändå.

Jag såg den här filmen tillsammans med min vän och tillika kollega Linus och vill du läsa våran diskussionsrecension utav filmen finns den här.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Wonder du också!