Wind River

Vi befinner oss i bitande kalla Wyoming, där viltvårdaren Cory Lambert spårar vilddjur som river boskap. En dag finner han det frusna liket av en ung kvinna som tillhörde traktens urinnevånare. Det visar sig vara Lamberts döda dotters väninna Natalie, vilket väcker smärtsamma minnen till liv. För att lösa fallet skickar FBI Jane Banner (Elizabeth Olsen) från Las Vegas-kontoret, som anländer i en vräkig Suv som är lika illa lämpad för vildmarken som Banner själv. Banner och Lambert utgör ett högst omaka par i jakten på mördaren.

"Mer än bara en mordutredning"

I Sicario var det knarkkartellen, i Hell or High Water var det rånare. I Wind River är det våldtäkt. Varje film har något som är snarlikt den andra, men individuellt så skiljer sig alla åt. Alla skrivna av Taylor Sheridan. Där Wind River är den sista filmen i den “o-officiella trilogin”. Lyckligtvis är Wind River lika bra som de två föregångarna, och levererar ännu en kraftsmäll mot magen när det kommer till nerviga och spännande scener. Men vad jag älskar är att filmen är så mycket mer än bara ett mordmysterium. Det är en hel kultur den går in på djupet, med det indianska folket. Samt vår huvudpersons sätt att hantera en tragisk incident som påminner om mordet.

Jeremy Renner och Elizabeth Olsen gör trovärdiga insatser i deras respektive roller. Jeremy Renner som den lokala jägaren, som skjuter djur så som pumor och vargar. Som är ett hot mot hästar och lamm. Man märker rätt tidigt att detta är en karaktär med ett förflutet som han handskas med så gott han kan. Där är en fantastisk scen mellan honom och Elizabeth Olsen där han berättar om vad som hänt. Där Jeremy Renner verkligen visar vilken talangfull skådespelare han är. Elizabeth Olsen gör också ett väldigt bra jobb, som den klassiska “out of town” karaktären. Man märker hon är relativt ny i hennes arbetsfält, och passar inte riktigt in. Men hon passar bra i rollen, och även hon gör en trovärdig insats som FBI agent. Hon påminde lite om Clarice från “När lammen tystnar”. Även Gil Birmingham och veteranen Graham Greene gör minnesvärda insatser. Speciellt Gil Birmingham vars slutscen med Jeremy Renner är nog en av de vackraste scenerna i filmen.

Miljöerna och den iskalla isoleringen tillför bara ännu mer av filmen. Det känns som man är ute i det vilda och bortom den stora civilisationen. Detta är Taylor Sheridan andra långfilm, men hans första där han även står för manus. Man märker att han har en annan registil än de andra två som gjorde Sicario och Hell or High Water. Men det är bara bra, då det skiljer filmerna åt i sin stil. Jag tycker han hanterar det bra, och hoppas han fortsätter skriva manus samt sitta i registolen på framtida projekt. Filmen handlar även om hur indianerna blir förtryckt av de andra, och hamnar då i denna isolerade tysta ställe, uppe vid bergen. Filmen vågar kommentera detta, och där är en text mot slutet som verkligen lämnade mig chockad och berörd. Vilket gör att filmen blir så mycket mer än bara en mordutredning, och det är även tack detta som stärker filmen. Den sticker ut i mängden från din normala thriller film. Ta The Snowman till exempel, som bara är en högre budget “Beck” film. Denna bjuder på så mycket mer och är djupare.

Det enda negativa jag kan komma på, är att själva mordutredningen i sig är inte särskilt unik. Den påminner en del om många andra filmer och serier, när man bara tar och fokuserar på mordet och utredningen. Den är lite Insomnia, den är lite Twin Peaks. Som tur är så balanserar den ut det som sagt, med allt de andra jag nämnde ovanför. Vilket gör att filmen blir mer än en utredning. Det hjälper också när man har bra karaktärer med bra skådespelare bakom. Men ibland kanske det kändes som en TV-pilot när utredningen var i fokus i början.

Den tredje akten är också en enda stor kraftsmäll mot magen. Både av känslor och spänning. Detta är filmens största höjdpunkt, och en känd skådespelare dyker upp. Han är inte med mycket, men gör en bra insats och har blivit en liten favorit för mig på sistone. Men jag tänker inte nämna vem skådespelaren är. Sättet han används på var också väldigt snyggt tyckte jag.

I sin helhet är Wind River en spännande thriller som är mycket mer än ditt klassiska och typiska mordmysterium. När filmen bara fokuserar på utredningen är den som svagast, då den inte skiljer sig åt från andra thriller filmer. Men det är aldrig huvudfokuset. Filmen blir så mycket mer, om rasskillnader och ett folks förtryck mot andra. Samtidigt som den är en persons sätt att hantera en incident i hans liv, vars mordutredningen påminner honom om det förflutna. Alla skådespelarna gör fantastiskt ifrån sig, och dessa sakerna gör att filmen skiljer sig åt. Från de andra typiska deckare/thriller filmer där en mordutredning pågår. Wind River är en jordnära film som berättar en historia om våldtäkt och hur det kan reflektera försvinnande personer hos indianer. Tillsammans med ett skarpt manus, blir detta en av årets vassare filmer, och en som sticker ut i sin egna genre.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Wind River du också!