Winchester – House of Ghosts

Inspirerad av sanna händelser. På en isolerad landsträcka 8 mil utanför San Francisco finns det mest hemsökta huset i världen. Byggt av Sarah Winchester (Oscarvinnaren Helen Mirren), arvtagerska till Winchester-förmögenheten, är det ett hus utan slut. Med sina sju våningar och mängder av rum kan det på ytan se ut som ett monument över en störd kvinnas galenskap, men hon har låtit bygga ett fängelse för hundratals vålnader. Den dödligaste av dem är ute efter en fasansfull hämnd på släkten Winchester.

"Här finns inget originellt i detta hus"

Här är en kul spöklik historia för er. Jag skrev en recension på denna filmen. Men mitt i min finslipning av den, försvann den helt spårlöst. Efter att ha försökt leta på servern, kunde den ej hittas och återställas. Så där är uppenbarligen några spöklika andar som inte vill ha min recension publicerad av filmen.

Winchester är en film jag ändå hade lite förhoppning på. Efter att ha sett trailern kändes jag att det kunde vara en homage till spökfilmerna som kom ut på 60-talet. Med en kul idé att bygga den på ett av de lustigaste och märkligaste husen som finns i verkligheten. Men trailern var också fylld med billiga jump-scares, vilket gjorde mig lite orolig. I slutändan så blev Winchester den sistnämnda. En oinspirerad skräckfilm, fylld med billiga jump-scares.

Vad jag stör mig mest på är att filmen verkligen hade potential, och världens tillfälle. Du har ett hus som mer eller mindre är lustiga huset, fyllt med fönster och dörrar nere på golvet. Trappor som inte leder någonvart, och hemliga gångar. Men filmen tar aldrig tillvara på något utav detta. Där är kanske ett rum som visas i filmen, som visar hur udda huset är. Men annars så påminner alla andra rum och huset överlag om vilken annan herrgård som helst. Vad är då poängen att ha sin film ta plats i det märkligaste huset som finns och inte göra något med det.

Filmen är också väldigt ogenerös med sina spöken och andar. Man tror de ska fylla ut filmen mot slutet med olika kreativa spöken. Men istället blir det fokus på bara ett spöke som är relaterad till Winchester familjen. Så även där påminner filmen om vilken annan skräckfilm som helst som kommit ut de senaste åren. Det är uppenbart att Jason Clarke har ett tragiskt förflutet, som kommer spela stor roll mot tredje akten.

Helen Mirren dyker inte upp fören 20 minuter. När hon väl är med så tillför hon inte mycket. Filmen målar upp henne som denna mystiska kvinna, som kan prata med andar och spöken. Men hon gör det i en scen. För att senare bara bli en i mängden med alla de andra karaktärerna. Jason Clarke är uppenbart huvudrollsinnehavaren här, inte Helen Mirren!

Filmen är fylld med billiga jump-scares också. Där är ett rätt sätt och ett fel sätt att använda sig utav jump-scares. Det rätta är när tittaren hinner reagera att där kommer hända något läskigt, för att senare ha det läskiga inträffa. Det andra är när du har det “falska alarmet”. Till exempel när ett djur hoppar från en garderob, eller någon lägger handen om axeln för att senare säga hej. Där man lägger på jätte hög musik bara för att få tittaren att hoppa till. Winchester använder sig utav den billiga varianten, och gör det på fel sätt. Jag trodde ändå mer på regissörerna som gjorde Predestination och Daybreakers.

Det enda positiva jag anser filmen komma med. Är att Jason Clarke tar droger i filmen. Så när han först ser spökena i filmen, tror han bara det är drogerna han tagit som påverkar honom. Som gör att han hallucinerar. Detta är en idé jag uppskattar som också ger en rimlig förklaring till varför han inte bara sticker därifrån från första början.

I sin helhet är Winchester en skräckfilm som hade potential att vara en bra och unik skräckfilm. Idén att göra en homage till 60-talets spökfilmer och göra lite kul med genren. Genom att utspela sig i ett verklig lustigt hus hade kunnat vara något. Men istället blir det bara kliché efter kliché, utan någon som helst unikhet i sig. De billiga jump-scaren hjälper heller inte filmen. Visst Helen Mirren är bra och Jason Clarke likaså. Även kul att Sarah Snook fick en roll i filmen. Men det hjälper inte på långa vägar när filmen är som den är. Synd på ett vinnande koncept annars.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Winchester – House of Ghosts du också!