Widows

Från den Oscarbelönade regissören Steve McQueen ("12 Years a Slave") och bästsäljande författaren Gillian Flynn ("Gone Girl") kommer nu en spännande och mörk thriller om kriminalitet, passion och korruption i nutida Chicago. WIDOWS är berättelsen om fyra kvinnor utan något gemensamt förutom skulden deras döda män lämnat efter sig. Konflikten trappas upp när kvinnorna går ihop för att trygga sin framtid.

"Steve McQueen håller en fastklistrad från start till slut"

Widows är regisserad av Steve McQueen som gjorde Hunger, Shame och 12 Years a Slave. Jag har ännu inte sett Hunger men de andra två har jag sett. Shame såg jag när den kom ut på bio med min syster vilket var en något obekväm film att se med sin syster, men jag gillade inte den så mycket. Hade jag sett den idag kanske jag hade gillat den mer, men ej sett om den. 12 Years a Slave var min andra favoritfilm det året den kom ut anser den vara ett modernt mästerverk som alla bör se. Widows är en annan typ av film som är en helt annan genre.

På papper är detta en heist film där änkorna till deras mördade män avslutar jobbet deras män startade. Men filmen bjuder på så mycket mer komplexa saker än just det. På 129 minuter lyckas nästan allt inträffa och där är diverse twister och nyanser på handlingen och sidohandlingar om rättssystemet, rasskillnader, korrupta politiker. Filmen slänger allt i ett och man tror att det blir pannkaka av allting. Att det är en enda röra. Men jag fascineras snarare av filmen och att Steve McQueen lyckas balansera allting på en och samma gång utan att det blir rörigt. Det är helt klart dock en film man nog ska se om en andra gång för att få den hela bilden i sin helhet, just för att där händer så pass mycket och där är flera karaktärer att hålla reda på.

Skådespelarna gör fantastiska insatser vilket är att vänta i en sådan här film. Viola Davis är den ledande huvudrollen som vi följer och levererar verkligen det goda skådespelet och säljer verkligen hennes sorg. Vi förstår 100% varför hon gör detta och sympatiserar med henne hela vägen. Jag gillade också Elizabeth Debicki, som på senare år dykt upp i allt fler filmer. Men här fick hon verkligen skina i sin roll och hade en del att göra.

Att analysera och går mer djupgående i handlingen kommer ta för lång tid då det är invecklat och samtidigt gömmer sig en del twister. Så det bästa sättet är att gå in blind och verkligen bara se allting utvecklas allt efter som. För det är verkligen en av de mer intressanta filmerna från detta året. För utöver att vara en actionpackad heist film, bjuder den på så mycket annat som gör att du får en nyanserad blandning av både det ena och det andra.

I sin helhet är Widows en intressant och fascinerande film. På 129 minuter får vi se hur Steve McQueen lyckas blanda så mycket olika genre, karaktärer och handlingar. Med all rätt borde det bli slarvigt och rörigt, men fasiken om han inte lyckas att jonglera med alla bollarna i luften och ändå få fram intressanta karaktärer och komplexa saker. Det är helt klart en av de mest minnesvärda filmerna från i år och jag kan inte vänta att få se om den igen för att verkligen gro mig in mera i allting som händer framför ens ögon i 129 minuter.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Widows du också!