Vox Lux

En rad ovanliga omständigheter ger oväntad framgång för en popstjärna.

"En energisk film av samtiden"

Vox Lux är regisserad av Brady Corbet där Natalie Portman, Jude Law, Jennifer Ehle, Raffey Cassidy och Willem Dafoe’s röst medverkar. Filmen börjar med en skolskjutning som vår huvudperson Celeste är med om. På minnesceremonin sjunger hon och hennes syster en låt för de som gått bort, där hennes sång blir en sensation över landet och innan hon vet ordet av det blir hon en stor popstjärna.

Jag hade möjligheten och äran att se filmen samtidigt som regissören gästade och hade en lite Q&A efteråt med publiken. Så man fick lite mer inblick i hur hans tankesätt och process gick till att göra denna filmen. Men det märks väldigt tydligt att han var väldigt öppen i att han inte ville förklara allt och vad vissa saker innebar. För honom var det alltid menat att ha en diskussion efter filmen.

Filmen är uppdelad i två delar mer eller mindre. Där första halvan är Celeste som tonåring och hennes uppgång mot kändis och hur hon kastas in som bara tonåring i denna bransch. En bransch inte alls lämpad för så unga personer med all press, droger och människor som utnyttjar en. Detta är också den första halvan som engagerar mig mest både karaktären Celeste och historieberättandet var som mest gripande och tog tag i mig mer här.

Andra halvan där Celeste är vuxen och nu spelad av Natalie Portman blir lite av filmens nedfall. Det är här den tappar lite ånga och tempo och någonstans känner jag att filmens budskap går förlorat någonstans. Natalie Portman är minst sagt fantastisk i rollen som Celeste och varje scen hon är med i trollbinder hon en och stjäl showen med hennes utstyrsel och “drama queen” aura. Vad som är intressant att notera här är att allt utspelar sig under en och samma dag och är händelseförloppet inför en konsert som Celeste ska hålla.

Under filmens gång hör vi en berättarröst av Willem Dafoe. Jag vet inte hur viktig den biten var egentligen, men samtidigt var det lite som att via den berättarrösten så gav det hela en mer “sann berättelse” touch på sig. Vilket detta väldigt lätt hade kunnat vara. Jude Law får även en amerikansk dialekt att jobba med och förstår inte varför man inte bara lät honom vara brittisk.

Låtarna är skrivna av Sia och där av ger det en väldigt kraftfull pop effekt när musiken väl kickar igång. I vissa aspekter så påminner Celeste om Sia så lite inspiration från det hållet tror jag ändå regissören Brady Corbet fått.

I sin helhet är Vox Lux en film som griper tag i en vid första stund och har en del att säga både om samhället och popmusiks industrin. Det är verkligen en film om den nutid vi lever i även ifall halva filmen utspelar sig slutet av 90-talet början av 2000-talet. Skådespelarna är bra, men de som stjäl showen är Natalie Portman och Raffey Cassidy som både ung Celeste och hennes framtida dotter Albertine. Musiken är energisk och där är ett högt tempo och energi i filmen så man är aldrig uttråkad. När hon väl går upp på scen  är det magiskt och flott, men sedan kommer eftertexterna väldigt abrupt och jag känner att jag saknar något. Filmen som helhet är fantastisk och berör mig, men jag känner mig ändå tom i slutet och känner att någonstans förlorade filmen mig lite grann.

Boka dina biljetter på Filmstaden och se Vox Lux du också!