Unga Astrid

När Astrid Lindgren var väldigt ung hände något som påverkade henne fundamentalt, en kombination av mirakel och missöde som kom att forma hela hennes liv. Det var en händelse som gjorde henne till en av de mest nyskapande kvinnorna i vår tid och den sagoberättare en hel värld kom att älska. Det här är berättelsen om när en ung Astrid, trots tidens förväntningar och religiösa påbud, bestämde sig för att bryta mot samhällets normer och följa sitt hjärta. Unga Astrid är en fri tolkning av händelser i Astrid Lindgrens tidiga liv.

"En engagerande berättelse, om en av våra mest älskvärda författare"

På senare år känns det som svenska filmer har haft ett slags lyft. Bara detta året med Ted – För Kärlekens Skull och Tårtgeneralen har överlag de svenska filmerna haft en bra standard. Unga Astrid är ännu en sådan i ligan. Även ifall den är regisserad av en dansk regissör, så är det ändå om vår främsta svenska författare och en händelse i hennes unga dagar som kom att påverka resten av hennes liv (och berättelser). Det är ingen fullträff, men det går inte att förneka att filmen har den rätta inställningen för att berätta denna historia.

Det viktiga att ta med sig in i filmen är att det inte handlar om Astrid Lindgrens liv och böckerna hon skrev. Det är en händelse i hennes unga dagar, som kom att prägla resten av hennes liv. Det är fokuset på denna filmen och den berättelsen vi får. Vilket också blir lite av den negativa aspekten. Det är en gripande historia och en välgjord och väl berättad sådan. Men ibland känns det ändå som första delen i en längre miniserie. När filmen slutar förväntar man sig en del 2 eller att en fortsättning finns. Det känns som man bara fått första biten i denna kvinnas spännande liv och vill ha mer. Det kan man se på både gott och ont.

Jag ska tillägga att jag såg dokumentären som kom ut 2014 om Astrid Lindgrens liv på SVT. Så jag är inte ny till hur denna historien gick till. Så där var inga direkt överraskningar under filmens gång för min del. Men för en utomstående är där säkert mycket nytt.

Skådespelarna är fantastiska och guldbiten i filmen är barnet som spelar Astrids unge Lasse. Ett barn på bara 3år och skådespelar så trovärdig och kommer inte av sig som jobbig eller irriterande är helt otroligt. Detta är helt klart en av de bästa barnskådespelarna jag sett och då är det bokstavligen talat ett barn under 5 år som skådespelar här. Även Alba August som en ung Astrid lyckas fånga den unga författarens excentriska persona. Jag kan se att hon lär växa upp och bli den vi alla känner till.
Den enda skådespelaren som inte passade in var Björn Gustafsson. Det var svårt att ta honom seriöst och med tanke på den kändis han är. Så tog han mig ur filmen varje gång han var framför kameran. Lyckligtvis fick han inte mycket att göra och tog inte över så många scener som han var i.

I sin helhet är Unga Astrid en välgjord och väl berättad film om den kända författarens unga dagar och en specifik händelse som skulle spela stor roll för hennes kommande verk och liv. Däremot så känns det lite som första delen i en serie eller miniserie. Då man redan känner till vad som kommer härnäst, vill man se fortsättningen på det också i denna filmen. Nu när det bara är fokus på när hon blir gravid och åker till Danmark så blir berättandet lite enkelfokuserat på bara det. Fast det kan också vara en positiv sak, då filmen lämnar en med att vilja se mer och fortsättningen. Men med bra skådespel från de flesta (Björn Gustafsson sticker ut) och en regissör som är engagerad i denna berättelse och historia. Märker man snabbt av filmens kärlek till författaren och hennes verk. Det är ingen slump att då och då kommer barn in som berättarröster och berättar vad Astrids böcker betytt för dem.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Unga Astrid du också!