Under en öppen himmel

Joe är en väluppfostrad och lågmäld 14-åring, han är enda barnet till Jeanette (Carrey Mulligan) och Jerry (Jake Gyllenhall), en hemmafru och ett golfproffs och de bor i en liten håla i Montana under 1960-talet. Vid gränsen till Kanada pågår en okontrollerad skogsbrand och när Jerry förlorar sitt jobb på golfklubben, förlorar han även fotfästet och bestämmer sig för att lämna sin fru och son för att åka och hjälpa till att släcka branden. Joe blir tvungen att växa upp väldigt snabbt och han får se sin mamma kämpa med sitt liv, hon förändras mer och mer och inleder en affär med en äldre man. Skådespelaren Paul Dano gör en imponerande regidebut och tillsammans med Zoe Kazan har han även skrivit manus, efter en roman av Richard Ford med samma namn. Carey Mulligan levererar sin finaste rollprestation av en komplex kvinna vars självbestämmande och egenintresse stör värderingarna och förväntningarna av en 1960-tals kärnfamilj. Åskådarna får se WILDLIFE utifrån en tonårspojke observation av hur hans föräldrars äktenskap gradvis börjar lösas upp.

"En fantastisk regidebut från Paul Dano"

Under en öppen himmel eller Wildlife som är originaltiteln, är skådespelaren Paul Dano’s regidebut. I huvudrollerna synts Ed Oxenbould (Joe), Carey Mulligan (Jeanette) och Jake Gyllenhaal (Jerry). Filmens handling är en simpel sådan. Där en tonåring måste hantera hans moders komplicerade situationen efter att deras far lämnar dem för att släcka skogsbränder en bit hemifrån. Filmen är baserad på en bok.

Som jag skrev är det en väldigt simpel handling, en man sett ett par gånger redan. Men här är det valet man väljer att presentera berättelsen och det är nog inte slump att filmen utspelar sig 1960. En tid då denna typen av förhållanden mycket möjligt var mer normalare än vad vi tänker oss. Men eftersom alla är så ingrodda i det perfekta och glada, var det inget man pratade om för folk. Utan log istället och försökte bearbeta saker och ting så bäst det gick. Här får vi en glimt av den mer vanliga bilden av hur en 1960 familj hade kunnat se ut.

Valet att placera oss i Joe’s ögon och bevittna det han bevittnar är ett bra sätt att berätta historien på. Filmen går aldrig över gränsen och blir för mycket, men den blir heller aldrig under och är för lite. Den är sådär alldeles perfekt med alla känslorna och valet av berättandet. Något som presentatören sa innan filmens start, vilket var sanna ord enligt mig efter att ha sett filmen.

Carey Mulligan gör nog sin bästa rollinsats här och förtjänar en Oscars nominering när det väl inträffar. Man märker väldigt fort att anledningen till hon börjar reagera så här när hennes man lämnar för att riskera sitt liv genom att bekämpa skogsbranden, så ligger där något mer. Det är som att förhållandet har varit lite sisådär några år innan allt detta hände och detta var spiken i kistan för henne. Det är inte lätt och enkelt att se henne bete sig som hon gör. Ibland blev jag nästan frustrerad över hur lite Joe verkade göra mot att inte agera. Men sedan kom jag på att man själv i en sådan situation i 1960 hade nog agerat nästan likadant och varit smått förvirrad av allting. Det är nog också meningen att en del av frustrationen ska vara en känsla som tittaren ska ha under filmens gång.

Regin av Paul Dano är verkligen stark här. Han vet exakt hur han ska fånga karaktärernas känslor och framför allt hur han placerar kameran i vissa scener är klockrena val. Det märks att genom flera års arbete framför kameran med kända och typiska auteurer bakom kameran så har han fått mycket vetskap och inspiration.

I sin helhet är Wildlife en simpel film om en familj i en liten del i USA 1960 och hur en tonåring försöker hantera hans mors reaktion efter att deras far har lämnat dem för ett ta ett farligt jobb. Det berör och det är väl berättat och 1960 miljön hjälper enormt här. Jag tror också detta var något som var mer normalt än vad folk egentligen pratade om under denna tiden, då allt skulle vara frid och fröjd överallt. Skådespelet är fantastiskt, framför allt Carey Mulligan som gör sin bästa rollinsats någonsin. Även regin av Paul Dano är det högklass på och jag hoppas han regisserar fler filmer i framtiden. Wildlife må inte vara en fullpoängare, men det är en dramatisk väl berättad film som griper en och som jag hoppas många ser.

Boka dina biljetter på Filmstaden och se Under en öppen himmel du också!