Turbo

När Turbo en dag, till sin försiktige brorsas förskräckelse, mirakulöst blir supersnabb ser hans dröm ut att gå i uppfyllelse. Turbo blir kompis med en skara sköna lirare och sätter sitt hjärta och skal på spel för att hjälpa dem att uppnå sina drömmar innan han satsar på sin egen; att vinna Indy 500, världens största racerlopp.

"Animerat äventyr som är roligt för stunden, men är tyvärr inte tillräckligt unikt."

Historien om att hur en underdog eller en man av folket och hans önskan att nå stjärnorna, tja den vet jag inte hur många gånger jag har sett på film eller för den delen läst om. Men varje gång man träffar på denna typ av historia så är det faktiskt ganska medryckande eftersom man känner till spelet och dess regler och man kan bara för omväxlingens skull sitta ner och “slappna” av och faktiskt fokusera på vad som händer i filmen och slippa sitta och fundera på vad skaparna vill ha sagt med sitt verk.

Vid det här laget så vet de allra flesta att DreamWorks kan animera och dom vet hur man gör filmer som går hem. Med alla sina underbara verk så som Shrek, Kung Fu Panda och Draktränaren så har dom visat att dom minsann kan och att man allt kan lita på att dom kommer att leverera filmer med kvalité. Visserligen så brukar deras filmer ha mer humor i sig och det en lite mer vuxen “slap-stick” humor än andra aktörer men för det så brukar deras alster funka hos så väl ung som gammal.

Med Turbo känns lite som att man har satt sig lite för bekvämt i stolen och att man räknar kallt med att bara för att man smakar på DreamWorks loggan så kommer det att sälja som smör i solsken, men tyvärr så de allra flesta redan vana vid vilken kvalité man kan räkna med och det visar sig definitivt när man tittar på hur mycket pengar filmen har tjänat, eller snarare har förlorat (filmen kostade 135 miljoner dollar och i USA så tjänade den bara in omkring 83 miljoner dollar). Men trots det så är det en helt klart en sevärd film, kanske inte så mycket för dom äldre just den här gången, men jag är säker på att kidsen kommer att älska dessa farttokiga sniglar och deras stora äventyr.