Tully

Trebarnsmamman Marlos (Charlize Theron) liv består av ständig brist på sömn, vardagstjafs, blöjbyten och amning. Barnens pappa Drew märker inte ens att familjens behov helt tagit över Marlos liv. Hennes bror är mer uppmärksam och erbjuder sig att betala för en nattnanny (Mackenzie Davis). Marlo tvekar först inför unga Tully, men överrumplas snabbt av hennes energi och livsaptit. Det dröjer inte länge förrän de två är oskiljaktiga, samtidigt som Marlo försöker få grepp om vem Tully egentligen är. En ny dramakomedi från teamet bakom JUNO.

"Välspelad komedi drama"

Jason Reitman återförenas med manusförfattaren Diablo Cody, vars tidigare samarbete inkluderar Juno och Young Adults (den sistnämnda skådespelar även Charlize Theron i). Jason Reitman har en ganska igenkänning när man ser en av hans filmer. Han gillar komedifilmer med allvarliga ämnen i sig och Tully är inte annorlunda från den aspekten. Antingen så gillar man hans filmer eller så har man svårt för dem. Jag förstår båda delarna. Det ska tilläggas att jag inte sett alla hans filmer och för mig är han halvt som halvt. Tully hamnar nog någonstans i mitten för mig. Det är en välspelad film och ett ämne som är aktuellt, men filmen berörde mig aldrig och jag hade svårt att investera mig i karaktärerna.

Filmens största styrka ligger i skådespelarnas insatser. Det är trovärdiga och framför allt så säljer Charlize Theron varje sekund hon är framför kameran det som denna trötta mamman, som inte orkar mer men ändå älskar hennes barn och man. Hennes ångest syns verkligen och helt klart en av de bästa insatserna jag sett från en skådespelare från i år. Även Ron Livingston levererar som hennes man, men som har blivit lite blind mitt i allting. Trots att han är engagerad i allting.

Kemin som byggs mellan Mackenzie Davis och Charlize Theron är även den bra hanterad och välgjord. Jag tyckte det kanske gick lite snabbt i början hur de började bli vänner, men där finns en förklaring. Men deras samspel gentemot varandra kändes genuint och äkta. Synd bara att Mackenzie Davis kommer in lite sent i filmen.

Där är en negativ aspekt med filmen som inte berör mina känslor om hur filmen berörde mig eller inte. Men jag är väldigt osäker på hur folk kommer reagera på slutet. Inga spoilers, men jag har blandade känslor gentemot vad filmen gör och det tror jag också en del tittare kommer känna. Annars så önskar jag att filmen hade berört mig mer och att jag kunde bli mer investerad i karaktärernas vardagliga liv. Men filmen greppa aldrig tag i mig och jag kände mig mer tom än fylld när eftertexterna började rulla.

I sin helhet är Tully en film vars främsta aspekt ligger i skådespelarnas insatser. Det är där den skiner som bäst för mig, speciellt Charlize Theron. Hon är helt övertygande i rollen som denna ångestfyllda modern som tappat lusten för livet helt och hållet. Filmen har också en bra premies som många kommer känna igen sig i. Något som manusförfattaren Diablo Cody gjort i hennes tidigare filmer. Jag är kluven mot slutet dock och jag önska filmen hade berört mig mer i slutändan.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Tully du också!