Trassel

När kungarikets mest eftersökte - och charmigaste - tjuv, Flynn Rider, gömmer sig i ett mystiskt torn väntar han sig knappast att träffa Rapunzel, en vacker och slagfärdig tonåring med otroliga superkrafter i sitt 20 meter långa, gyllene hår! Tillsammans ger sig det omaka paret ut på en fartfylld resa med oväntade hjältar, skratt och spännande äventyr.

"Disneys senaste klassiker är ett hårresande äventyr utan dess like"

Så var det återigen dags att stifta bekantskap med en ny installation i skaran av Disney-klassiker, denna gången får vi följa med Rapunzel och hennes magiska resa med tjuven Flynn Rider för att upptäcka det mystiska fenomen som uppstår på himmelen varje gång hon fyller år.

Beväpnad med en stekpanna, en charmig kamelont och självbevarelsedrift och nyfikenhet så att det räcker och blir över, så ger sig Rapunzell ut för att ta reda på det mystiska fenomenet som uppstår varje år på hennes födelsedag. Men resan dit är lång och långt ifrån en dans på rosor, där dem dels får stifta bekantskap med de kungliga vakterna, ett gäng busar och en bortsprungen häst som gör allt för att stoppa dem.

Det är en ganska mysig känsla som infinner sig när man ser denna film, dels för att det faktiskt är en gammal klassik saga som disney har gjort till sin alldeles egna och dels att den är så vacker att titta på, animeringen är i särklass och färgerna så underbara att titta på så att jag fann mig själv ett flertal tillfällen pausande i filmen för att bara beundra och njuta av färgerna som bjöds på.

Utan att överdriva så känns det som att filmen (specifikt Blu-Ray versionen) kommer att bli en kommande referens film för att visa vad högupplöst har att erbjuda idag, självfallet för den underbara bilden men även för ljudet. Gällande ljudet så finns det bara en liten sak som stör mig med den här filmen och det är den svenska dubbningen, där man valde Molly Sandén och Måns Zelmerlöw, varför? Man hade ju lika gärna ha valt Marie Serneholt om man nu skulle ha Måns, likväll som man kunde ha valt Eric Saade om man prompt skulle ha Molly, eller hur? Oavsett anledningen till rollbesättningen så är det en underbar film att se på om och om igen.