Tomten är far till alla barnen

Sara bjuder in sina tre tidigare män, deras nya fruaroch deras nya barn att fira julafton tillsammans medsin nye man Janne. Allt för att alla barn ska få upplevaen äkta jul tillsammans med alla sina föräldrar. Meden del sprit innanför västen råkar Janne av misstagavslöja för en av gästerna att han låtit sterilisera sigutan att berätta det för Sara, som i sin tur inget högreönskar än att få barn med Janne. Det tar inte lång tidinnan alla på festen känner till Jannes lilla anatomiskaingrepp. Alla utom Sara. Vid middagen avslöjar Sarastrålande den glada nyheten: hon är gravid! Janne skaäntligen bli pappa.

"Igenkänningsfaktorn är på gott och ont, extremt hög"

God Jul på er allesammans! Utav alla julfilmerna där ute, så är det ”Tomten är far till alla barnen” jag alltid kommer tillbaka till varje år. För mig är det min absoluta favorit julfilm. Visst älskar jag Die Hard och Gremlins mer som är några av mina favoritfilmer någonsin. Men bara rent av julfilmer, som man ser på julafton eller omkring där. Så är denna filmen oslagbar inom den kategorin. Den har den härliga julkänslan, den har minnesvärda karaktärer, svenska elit skådespelare, minnesvärd humor, citat man citerar. Den till och med gör ”familjen samlas och bråkar” grejen bra. Även ifall de inte direkt är släkt med varandra, följer den ett liknande scenario.

Filmens handling består av att Sara (Katarina Ewerlöf) har bjudit in hennes tre ex till jul. Där även deras familjer är bjudna. Hennes man Janne (Peter Haber) gillar inte idén, men nöjer sig till slut. Därifrån börjar bråken, spriten kickar in och ett mysterium måste lösas, vem har legat med Sara? Är det någon av exen? Eller är det tomten? Där händer såklart fler saker däremellan, men för de som inte har sett den tänker jag inte berätta mer. För där bjuds på en del överraskningar längs vägen för de som inte har sett den.

Vad som gör filmen så minnesvärd är dess humor. Detta är nog den roligaste svenska komedin jag har sett. Jag brukar citera saker från filmen året om. För de är så bra gjorda, och perfekta i sin leverans utav dialogen. Detta också tack vare skådespelarnas insatser. Som gör att leveransen utav dialogerna i samband med det komiska blir perfekt. Jag hade kunnat citera några av de roliga sakerna de säger. Men vill inte förstöra det för de som inte har sett filmen. Men jag skrattar väldigt många gånger, varje gång jag ser om filmen på nytt. Vilket är ganska så sällan när man redan vet vad som kommer hända.

Karaktärerna lyckas också vara bra skrivna. Kanske inte tredimensionella komplexa karaktärer. Men det är karaktärer man kan känna igen sig i, eller som man känner i verkligheten. Alla har vi någon som beter sig som Gunnar (Dan Ekborg) kring julen. Eller en Åke (Leif Andrée). Med hjälp av igenkänning, blir karaktärerna intressantare. De behöver inte vara så välskrivna då det kan räcka långt. Sedan hjälper också skådespelet till på traven.

Men den glömmer aldrig bort en viktig sak. Julkänslan. Viket är nog en stor attribut till varför det är min favorit julfilm. Den har en äkta, härlig julkänsla till sig som den verkligen omfattar. Allt från julbordet, spriten, Kalle Anka på TV, musiken. Allting är som en äkta typisk svensk jul. Bara att allting spårar ur sakta men säkert. Men bortsett från det, så lyckas filmen ha en riktig äkta julkänsla. Där är till och med snö med i filmen! Vilket nog är det mest orealistiska utav allting (sarkasm). Man får en härlig varm känsla när man tittar på filmen trots allt kaos. Vilket är den bästa känsla att få när man tittar på en julfilm.

I sin helhet är Tomten är far till alla barnen ett absolut måste varje jul för mig. Den fångar julkänslan så pass väl, som andra julfilmer har lite svårt med att göra. Men vad som gör att jag alltid kommer tillbaka till den är humorn. Detta är för mig den roligaste svenska komedin som gjorts. Allt från de kända citaten till skådespelarnas reaktioner till allting. Sakta men säkert urartar sig julfirandet, men det är så kul att kolla på. Karaktärerna håller ett intresse och skådespelarna gör bra insatser allihop. För de som inte har sett filmen, rekommenderar jag den starkt nu till julen. Min julklapp till er. God Jul på er!