This Christmas

I This Christmas möter vi syskonen Whitfield som för första gången på flera år kommer hem för att fira julen tillsammans med sin mor "Ma' Dere" (Loretta Devine) och hennes pojkvän Joe (Delroy Lindo). Och alla har de en hel del som de går och bär på... När ljusen har tänts och julgranen är klädd, börjar hemligheter avslöjas och familjebanden sätts på prov. Men i takt med att de kommer varandra närmare, återupptäcker de och hyllar den allra finaste av livets gåvor - nämligen familjen.

"Igenkännbart hela vägen"

Om ni minns min recension på ”Almost Christmas” från början av månaden. Kan jag nästan referera tillbaka till den, efter att ha sett ”This Christmas”. Detta är ungefär likadan film. En familj som träffas på julafton, och allt är inte perfekt. Där är bråk, och folk i familjen kommer inte överens. Men under julhelgen lär de sig en viktig läxa och allting blir glatt mot slutet. Den lider också av samma problem, genom att bli väldigt tråkig.

Det känns som många av dessa julfilmerna smälter samman nu, och jag har svårt att särskilja de åt. Inom kategorin ”familj samlas till jul, och de bråkar med varandra”. Där är allt för många och detta är en i högen. Jag vill ge den positiv kritik, men i nuläget är jag bara så trött efter att ha sett den. Att till och med min egna drivkraft att skriva denna recensionen blir en repetition på tidigare saker jag skrivit. Men jag ska försöka.

Skådespelarna gör okej insatser. Men där är ingen som direkt ger någon större inverkan. Inte ens Idris Elba, som annars är en av de bästa bitarna i en film. Så även skådespelet blir en mashup, där ingen sticker ut mer än den andre. Karaktärerna är heller inte särskilt intressanta eller sympatiska. Där är en scen där en kvinna misshandlar hennes man, för han varit otrogen. Filmen klargör aldrig 100% om han någonsin är otrogen. Men hon misshandlar honom genom att lägga babyolja på golvet så han halkar när han kommer ut ur duschen. För att senare slå honom med ett bälte. Misshandel i högsta grad skulle jag säga, vare sig han varit otrogen eller inte.

En annan karaktär går runt med ett vapen, och hotar till och med någon med det. Självfallet hamnar han i fängelse, och man ska tycka synd om honom. Snarare vill jag veta varför han går rundor med ett vapen för. Även ifall personen han hotade vapnet med sa dumma saker om hans flickvän. Så känns det ändå svårt att tycka synd om honom, då han ändå gjorde något olagligt. Så som ni kanske märker är det svårt att ha någon större sympati för karaktärerna i filmen.

I sin helhet är This Christmas samma gamla visa som förr. Känns som jag både sett och recenserat filmen innan, så pass igenkännbar den kändes. Jag önska jag kunde ge den någon positiv kritik, men i skrivande stund kommer jag inte på något. Den har osympatiska karaktärer som inte är intressanta. Medan skådespelet är okej, men inget direkt märkvärdigt. Jag önska nästan att filmen var så pass dålig att jag kunde göra mer narr av den. Men i nuläget är det den värsta kategorin av de alla. En ”meh” film som inte ger någon större juleffekt.