The Strangers: Prey at Night

En familj ute på road trip får en farlig och oväntad vändning när de anländer till en avlägsen campingplats för att hälsa på några släktingar, men när de väl kommer fram så är det mystiskt tomt och öde. När natten kommer så dyker tre maskerade psykopater upp och testar familjen som får kämpa för sitt liv om de ska överleva. Uppföljare och inspirerad av rysarsuccén från 2008 THE STRANGERS.

"Inget jag kommer komma ihåg"

Jag ska inte sitta här och säga att jag minns första filmen väl, för det gör jag inte. Men jag minns att jag inte gillade den allt för mycket, trots att den ändå hade mycket atmosfär och jobbade inte med jump-scares för att skrämma en. Vilket jag annars brukar älska i skräckfilmer. Men det var också ett bra tag sedan jag såg första och kanske ska se om den på nytt. Tvåan gjorde dock inte så jag blev förvirrad då den är fristående, man behöver inte se ettan för att hänga med här. Däremot så är det ingen särskilt bra skräckfilm överlag. Vilket jag inte tror kommer uppröra så många personer, då det inte verkar vara så många som bryr sig om filmen.

Filmen är inte särskilt lång och det mesta består mer eller mindre av en enda jaktscen vid ett campingställe där man hyr husvagnar att sova i. Där börjar de tre maskerade mördarna jaga våra fyra huvudpersoner som är en familj. Familjen har det lite trassligt och ni förstår vart allt leder till. Genom att detta hemska händer ber de om ursäkt för varandra och tänker tillbaka på lite godare tider och önskar man hade gjort lite annorlunda. Typiska saker när det är strul i någon familj eller ett förhållande i en skräckfilm. Det krävs en mördare att binda samman oss allihop.

Problemet blir dock att filmen aldrig riktigt förklarar vad det trassliga med familjen är. De är lite osams för dottern ska iväg till en skola, men pengarna är lite snålt och sedan är det något dottern gjord och hon är avundsjuk på brodern som flyttar hemifrån om ett år. Det klarläggs aldrig vad det är som gör att de har det trassligt och att de inte vill prata med varandra och är lite sura på varandra. Det i sig är nog det komplexa och förvirrande med filmen mest av allt.

Filmen väljer också att ha en 80-tals känsla mot sig, fast bara när det gäller fonten på titeln och musiken. Allt annat är som vilken modern skräckfilm som helst. Så varför de väljer detta 80-tals stuk för att sen inte fortsätta med det förstod jag inte. Det är mer som att de tänkte “80-tals nostalgi är ju inne nu, det kör vi på”. För att senare inte veta vad de ska göra med det. Där är en cool pool scen som nog är det närmsta 80-tals känslan filmen kommer och det var den bästa scenen i filmen. Men det säger inte mycket.

Slutet är också ganska så abrupt. De kopierar till och med Motorsågsmassakern rakt av och det är väldigt tydligt vilken scen, då det är en av de mer ikoniska skräckscenerna någonsin.

I sin helhet är The Strangers: Prey at Night en ganska så bortglömd skräckfilm. Karaktärerna får aldrig utveckling och trasslet filmen bygger runt denna familj blir mer förvirrande än känslosam. Morden är heller inte så kreativa och filmen klipper bort från mycket av våldet när någon sticker någon med kniv, vilket är tråkigt. För det känns som man ser en nedklippt version, vilket den mycket möjligt kan vara. Kameraarbetet och pool scenen är dock två saker som sticker ut från filmen mest och det jag kommer komma ihåg mest. Men mot slutet blir det för löjligt och övernaturligt att man checkar ut redan innan eftertexterna börjat rulla.

Boka dina biljetter på SF Bio och se The Strangers: Prey at Night du också!