The Post

I juni 1971 tog New York Times, Washington Post och nationens stora tidningar modigt ställning för yttrandefrihet och rapporterade om The Pentagon Papers, den massiva mörkläggningen av regeringshemligheter som spände över fyra decennier och fyra amerikanska presidenter. Vid den tiden försökte Washington Post’s Katherine Graham (Streep) fortfarande att hitta sin plats som landets första kvinnliga tidningsutgivare, och Ben Bradlee (Hanks), tidningens labila men drivna redaktör, försökte förbättra den kämpande tidningens rykte. Tillsammans bildade de två ett osannolikt lag, då de var tvungna att samarbeta och fatta det djärva beslutet att stödja The New York Times i deras försök att bekämpa Nixonadministrationen i deras exempellösa försök att begränsa yttrandefriheten (The First Amendment).

"Välgjord, men hade hoppats på mer"

När det kommer till regissörer, så är Steven Spielberg en av dem jag alltid är där öppningsdagen. Han är en legend i filmvärlden, och levererar oftast bra kvalité filmer. Även ifall han på sistone varit lite svajig med de filmer som kommer ut. The Post är dock en film han verkligen ville berätta. Den blev snabbt producerad början av 2017, och allting med filmen blev klart inom loppet av ett år. Det är ambitiös om något. Tyvärr så hade man önskat lite mer från filmen, än det den levererar.

En sak som är säker, är att det är en kompetent gjord film. Spielberg, Meryl Streep, Tom Hanks. Det säljer innan du ens har ett manus eller film. Alla gör otroligt bra jobb ifrån sig också, det är inget snack om saken. Även sidoskådespelarna är otroligt duktiga. Jag gillade framför allt Bob Odenkirk, som var en liten stjärna bland alla eliterna.

Det tar dock filmen en hel timme, innan själva journalist delen med de hemliga dokumenten träder i kraft. Innan dess spenderar vi mycket tid att bygga upp och placera Kay Graham (Meryl Streep) i filmen. Något som får filmen att lida lite. Jag är aldrig emot karaktärsutveckling, men det blev aldrig tillräckligt oavsett. Filmen ville samtidigt som den fokuserade på henne, fokusera på dokumenten, och andra aspekter. Men den tar hela denna timmen att bygga upp, inför det man egentligen vill se. Där av lider första halvan, mer än andra halvan.

När andra halvan väl kickar igång, är det den spännande reporterfilmen man vill ha, och blivit utlovad. Det är främst den första halvan som drar ner filmen. Jag känner att hade man klippt ner lite av saker som inte kändes så relevanta i första halvan. Hade man kunnat lägga mer fokus på det intressanta delarna i andra halvan. Där är bland annat en rättssals scen som ska utspela sig. Men filmen klipper hela domstolsförhöret. Vilket oftast är en höjdpunkt i sådana här filmer. Det hade räckt med 10 minuter.

I sin helhet är The Post en välgjord dramafilm, med starka insatser från både regi och skådespelare. Meryl Streep och Tom Hanks är otroligt bra i filmen med en fin Bob Odenkirk som en stark supporter. Det märks att det är ett brinnande ämne Spielberg vil ta upp, som käns relevant i dessa tider. Tyvärr lider filmens första halva. Då den lägger mindre fokus på journalisternas arbete med de hemliga dokumenten. Och mer på diverse karaktärer. Vilekt gör den lite rörig. Men när andra halvan väl kickar in är det en nonstop underhållande reporterfilm. Inget av Spielbergs bästa, och jag hade hoppats på lite mer.

Boka dina biljetter på Filmstaden och se The Post du också!