The Old Man & The Gun

En åldrande bankrånare som har lyckas fly från fängelse över ett dussin gånger sitter nu på ett äldreboende. Han vill krydda upp den lite tråkiga vardagen med ett nytt rån.

"Tack för allt Mr. Redford "

The Old Man & The Gun är baserad på den sanna historien om Forrest Tucker, en 70-årig brottsling som rymde från fängelset 16 gånger och rånade upp mot hundra banker med en charmig approach lik en gentleman. Han porträtteras av legenden Robert Redford som gör en briljant tolkning. Forrests våg av bankrån förargade varken folket eller polisen, utan såg det mer som något underhållande. Den som dock tog det på allvar och var fast besluten på att ta fast honom var polisen John Hunt, spelad av Casey Affleck som flåsar Forrest i nacken. Bankrånarens tillvaro försvåras ytterligare av mötet med en kvinna vid namn Jewel, spelad av Sissy Spacek. Under 90 minuter får vi ta del av hur vår charmige bov hanterar allt detta på ålderns höst 1981.

Att säga att Robert Redford gör en bra rollprestation är vid det här laget en sådan oerhörd självklarhet. Mannen är en ikon och en av tidernas bästa skådespelare och The Old Man & the Gun är inget undantag. Men just denna roll är något särskilt då detta officiellt är Robert Redfords sista film. Det går nästintill inte att prata om det filmen utan att beröra detta faktum och filmen själv låter oss inte glömma det, med flera blinkningar och referenser till några av Redfords tidigare filmer samt bilder på honom i sina yngre dagar.

Redford är den sista stora skådespelarikonen från gamla Hollywood och det är något väldigt speciellt att se honom agera för den sista gången och särskilt i just denna roll. Likt ett kärleksbrev till mannen och hans karriär är det detsamma till rullarna från 60- eller 70-talet.  Det korniga fotot som kännetecknar att man spelat in på äkta film, i det här fallet Kodak, transporterar en till tiden då denna historia ägde rum. Dessutom att se Robert Redford och Sissy Spacek i samma bildruta är en fröjd för ögat och deras kemi är lysande. Man ska verkligen inte enbart fokusera på Redford när det kommer till skådespelarinsatser. Samtliga i ensemblen gör ett mycket bra jobb. Alla från Sissy Spacek till Casey Afleck, Danny Glover och Tom Waits, som var en trevlig överraskning.

The Old Man & the Gun är en historia om att älska det man gör och det man är ämnad att göra och sedan löpa linan ut. Forrest älskar att råna banker och Robert Redford älskar att skådespela. De är båda på samma plats i livet, i slutet av deras karriär samt dessvärre deras liv. Detta skapar en genuinitet i Redfords skådespel där man aldrig tvivlar på trovärdigheten. Detta mångfacetterade porträtt är verkligen vackert att beskåda. Det är ett bra och passande avslut på en fenomenal karriär.

Boka dina biljetter på SF Bio och se The Old Man & The Gun du också!