The Mountain

När Andys mor blir inlagd på sjukhus hamnar han i händerna hos doktor Wallace Fiennes, en egensinnig specialist på lobotomering. Han får i uppgift att dokumentera Fiennes ifrågasatta arbete.

"En av de långsammaste och tråkigaste filmerna jag har sett"

The Mountain är regisserad av Rick Alverson och jag önska jag kunde berätta vad den handlade om, men jag vet faktiskt inte vad det är för handling eller vad för film jag har sett. Det enda jag visste innan jag såg denna filmen var att Jeff Goldblum var med och det var typ det. Så en gratis film med Jeff Goldblum säger man inte direkt nej till. Men detta kan mycket väl vara en tommaste filmen jag har sett på bio, då jag inte vet vad den gick ut på, vad poängen var och vad allting gynnade ut i. Det var långsamt, tråkigt och allmänt frustrerande att sitta igenom denna filmen.

När man ser en artsy film brukar man oftast förstå vad syftet med filmen är, även ifall man har svårt för den typen av film så brukar man på ett ungefär förstå filmskaparens motiv bakom filmen. Inte alltid, men ibland. Men här vet jag inte vad som något av poängen var. Tye Sheridan går rundor och fotograferar patienter som Jeff Goldblum behandlar, varav en av dem är hans mor. Allting slutar med att han hamnar hos någon tysk person där han blir kär i dottern och den tyska personen pratar en massa. Jag begrepp mig inte på ett enda dugg.

Det hjälper heller inte att filmen har ett så pass långsamt tempo som aldrig tar fart. Det är verkligen snigelfart filmen sölar sig igenom den tråkigaste filmen jag har sett detta året. Då blir det genast en plågsamhet att kolla på filmen och frustrationen bara växer och växer. Speltiden på 106 minuter känns verkligen som en evighet.

Jeff Goldblum som oftast livar upp gör inte sitt typiska Jeff Goldblum skådespel här. Utan detta är en seriös, nertonad och dyster Jeff Goldblum som verkligen inte hjälper mot filmens hela dystra och deppiga stämningen. Där är två scener där han får lattja till det, en scen när han bowlar och en scen där han har en kvinna omkring sig och han pratar tyska. Dessa är såklart filmens höjdpunkt, men verkligen bara några få sekunder i en 106 minuter lång film.

I sin helhet är The Mountain en plåga att sitta igenom. Den är tråkigt, dyster, långsam och säger mig ingenting. Skådespelarnas känslokalla insatser hjälper inte att ge filmen någon form av tempo alls heller. Färgskalan i filmen är också väldigt tråkig. Visst ska det kombineras med filmens ton, men allting är bara så tråkigt att till och med färgskalan i filmen hjälper till att försämra hela alltet. Filmen kanske tilltalar någon där ute, men jag kan för allt i världen inte begripa mig på vad denna filmen betyder eller vad den vill säga. Måste den också göra det på det tråkigaste och långsammaste sättet också?

Boka dina biljetter på SF Bio och se The Mountain du också!