The Meg

Jason Statham spelar huvudrollen i actionthrillern THE MEG där vi får följa ett internationellt undervattensteam som attackerats av en massiv varelse man tidigare trodde var utdöd. Nu ligger deras ubåt på Stilla havets botten - med besättningen fångade inuti? I en kamp mot klockan tar de hjälp av djuphavsdykaren Jonas Taylor (Statham) för att rädda besättningen från det enorma hotet - en 20 meter lång haj känd som Megalodon.

"Jason Statham vs. Megalodon"

“My God. It’s a megalodon.”
“Meg versus man isn’t a fight… it’s a slaughter.”
” I’m going to make this thing bleed.”
“Chew on this you ugly bastard.”

Det är bara några utdrag utav dialogerna i denna filmen och egentligen talar de för sig själv.
Utav taglinen att döma vet ni redan exakt om detta är filmen för er eller inte. Detta är en lökig högbudget B-film där Jason Statham personligen går efter den utrotade hajen megalodon. Det är löjligt, dumt och det tas inte på så stort allvar och jag log genom hela filmen. Där är dock en stor bärande brist jag känner filmen hade förstärkts av.

Filmen har gått igenom en del problem från att vi idag ser den på vita duken. Ett tag skulle Eli Roth regissera med samma budget på 150 miljoner dollar och ha en R rating (15års gräns). Men efter omskrivet manus blev det till slut en PG-13 film som rikta in sig mer på äventyr och action. Vilket jag tror är filmens största misstag. Den får helt klart behålla sin löjlighet och dumhet. Men för att verkligen leva upp till att vara en högbudget B-film så anser jag den skulle ha varit blodigare. Där är förvånade lite blod som synts till och jag tror att hade man haft en mer gore inriktning så hade underhållningen varit ännu högre. Man hade förlåtit mycket mer av filmen och haft mer kul. Lite som de nya Piranha filmerna som kom ut.

Det tar ett tag innan The Meg dyker upp. Men för det mesta är jag okej med det, då den åter igen bygger på de klassiska monsterfilmerna i att du bygger upp ditt monster för tittaren hur den ser ut. Dock så blir det att filmen lider lite då karaktärerna inte är så utvecklade. Men då jag är ett stort fan av Jason Statham lyfte han scenerna där megalodon inte var med och jag var aldrig uttråkad en enda gång. Det är också uppenbart vem som kommer leva och dö då alla i filmen är någon form av stereotyper. Jag tyckte dock kemin mellan Jason Statham och barnet Meiying spelad av Shuya Sophia Cai var rätt så bra och gullig.

Även de dumma replikerna och karaktärernas reaktioner till diverse saker är underhållande på sitt egna sätt i det att det är väldigt löjligt och dumt. Jag vet om att jag använder dem två orden väldigt mycket i denna recensionen. Men det finns inget bättre sätt att förklara det. Filmen tar sig själv heller inte på så stort allvar och är medveten i sina val över klichéerna som är med. För tro mig, varje sekund av denna filmen är en kliché efter den andra. Men filmen vet om det. Jag gillar också att de börjar kalla megalodon för “The Meg” för de inte orkar säga hela namnet. Eller så har de döpt henne… När det står “Fin” i slutet som “The End” vet man exakt vad för typ av film man precis har sett. Man skrattar för det är dumt och löjligt.

Jag rekommenderar för övrigt att inte se filmen i 3D. Jag såg den själv inte i 3D, men med tanke på hur många mörka undervattensscener där är. Så kan jag redan se att 3D:n inte kommer ge någon större effekt och bara göra de mörka scenerna ännu mer otydliga.

I sin helhet är The Meg löjlig, dum, klyschig, har outvecklade karaktärer som är stereotyper där du kan räkna ut vem som kommer dö och leva och i grunden måste Jason Statham fightas mot en megalodon. Det är underbart på alla sätt och vis. Filmen lider dock av att inte bara blodigare för att verkligen kunna kännas som en högbudget B-film. Underhållningen hade varit mer på topp om man hade satsat på R rating istället för PG-13, vilket blir filmens största nedfall i min åsikt. Men det blir svårt att kritisera när en sådan här film är medveten om sig själv och inte tar sig på så blodigt allvar (no pun intended). Jag satt med ett leende under hela filmens gång.

Boka dina biljetter på SF Bio och se The Meg du också!