The Martian

Astronauten Mark Watney (Matt Damon) blir kvarlämnad på Mars av resterande besättningen som tror att han omkommit efter en kraftig storm i rymden. Ensam kvar måste han med sin intelligens och styrka hitta ett sätt att överleva på den lilla mat han har och signalera till jorden att han lever. Miljontals mil bort jobbar NASAs forskare dygnet runt med att hitta ett sätt att få hem honom och besättningen planerar samtidigt en livsfarlig räddningsaktion. Världens befolkning är alla engagerade i Watneys öde och tillsammans är vi starka.

"Stjärnspäckat äventyr som är både fängslande och intressant"

Under ett bemannad uppdrag på Mars antas astronauten Mark Watney ha dött efter en farlig storm och lämnad av resten av besättningen. Watney har överlevt stormen och finner sig strandad på den ödsliga planeten. Med begränsat med förnödenheter så måste han finna ett sätt att kunna få kontakt med jorden och visa att han fortfarande lever.

Ridley Scott´s “The Martian” är en mycket stjärnspäckad science fiction film som är både fängslande och intressant i varje minut. I huvudrollen som Mark Watney ser vi Matt Damon som gör en bra prestation. I övrigt har filmen namn som Jessica Chastain, Kristen Wiig, Jeff Daniels, Sean Bean, Kate Mara, Michael Pena, Sebastian Stan, Chiwetel Ejiofor, Mackenzie Davis och även norrmannen Aksel Hennie.

Den här filmen är mycket snygg och välgjord. Specialeffekterna är verkligen en fröjd för ögat och det känns övertygande om att man är i rymden eller på Mars. Musiken av Harry Gregson-Williams påminner väldigt mycket om Hans Zimmer´s musik till “The Da Vinci Code”. “The Martian” är möjligtvis mer som “Gravity” än “Interstellar” men den är bättre än “Gravity” men sämre än “Interstellar”. Detta är helt klart en mycket sevärd science fiction med action och äventyr inblandad men en del dramatik också och även komik. Rekommenderas riktigt mycket.

Boka dina biljetter på SF Bio och se The Martian du också!