The Legend of the 7 Golden Vampires

Abraham Van Helsing försöker i denna samproduktion mellan Hammer Studios och Shaw Brothers stoppa Greve Dracula som tillsammans med 7 undersåtar terroriserar en liten by i Kina. Till sin hjälp anlitar Van Helsing 7 kampsportsexperter.

"Kung-fu + vampyrer = ett vinnande koncept"

Att försöka beskriva The Legend of the 7 Golden Vampires blir svårt för det är typ ingen handling. Men viktigast av allt är att det är en film som har kung-fu och vampyrer i sig, det i sig själv borde sälja filmen tillräckligt. I denna så åker Dracula till Kina för att försöka hitta nytt blod och tar formen av en kinesisk krigare. Samtidigt så är Van Helsing där och kommer överens om att hjälpa sju syskon att ta tillbaka deras gamla by som blivit övertaget av sju mäktiga vampyrer.

Filmen var en samproduktion mellan Hammer och Shaw Brothers och filmades på plats i Hong Kong. Vid den här tiden då filmen kom ut, 1974. Så var Hammer på nedgång och behövde något som var inne, vilket var kampsports genren. Därför har vi denna filmen idag och det är ett måste för att verkligen tro sina ögon.

Peter Cushing återvänder i rollen som Van Helsing, en roll han spelade i några av de andra Hammer Dracula filmerna med Christopher Lee. Detta lyfter filmen, som att kung-fu och vampyrer inte var tillräckligt med underhållning. Han gör rollen lika bra som han alltid gjorde i dessa Hammer filmerna. Dock är det lite tråkigt att Christopher Lee inte är med som Dracula, fast med tanke på hur lite Dracula är med så hade man bara velat ha en större roll för Dracula att göra. Han dyker nämligen bara upp i början innan introt och allra slutet och dör på direkten. Dessutom är det inte så att denna direkt har koppling till de andra Hammer Dracula filmerna, den existerar mer eller mindre i sitt egna lilla universum. Fast då har Hammer inte direkt varit de bästa med att hålla sin kontinuitet.

Vad som följer där emellan är en massa kung-fu, vampyrer och blod och en del naket. Allting man kan önska sig helt enkelt i en sådan här film. Det blir svårt att förklara scen för scen, men det är helt klart värt och se det för just dessa bitarna. Det är helt enkelt en underhållande film som aldrig tråkar ut en.

I sin helhet är The Legend of the 7 Golden Vampires nonstop underhållning. I priset får du kung-fu, vampyrer, brinnande kroppar, vampyrer som blir till damm, blod, naket, diskning och Peter Cushing. Att denna typen av film ens existerar är underbart i sig. Är du ett fan av Hammer eller kampsportsgenren får du allt i ett här, det finns något för alla helt enkelt. Ren och skär underhållning i 90 minuter!