The Last Broadcast

A film crew ventures into the forest in search of the mythical 'Jersey Devil'.

"Gjorde Jim det?"

The Last Broadcast är en film många inte har hört talas om, men som är en genombrytande film på många sätt. Det var den allra första filmen producerad som var 100% “digital”. I det att den var filmas, redigerad och även visades på biograferna digitalt. Genom att visa filmen digitalt på biograferna förde man över filmen via satellit. Tyvärr är detta något mycket mer intressant än själva innehållet av filmen. Som inte är mer än mediokert.

Alla säger att The Blair Witch Project är den film som startade allt. Första “found footage” filmen, första digitala filmen, första filmen att göra en dokumentär känsla som att allting var på riktgit. Inget av dessa var något nytt som Blair Witch Project gjorde. Det var bara den som blev mest känd utav alla. Men skulle jag välja så hade jag valt Blair Witch Project över denna. Då den filmen flyter på bättre och lyckas hålla ett ganska så bra tempo igenom.

Den här filmen är ganska så långsam. Den tar en mer historisk berättelse till sig i sin dokumentär känsla, men det gör också att den inte känns så läskig. Eller lika intressant. Det mest intressanta är när vi får se bilderna de spelade in, men även de är sisådär intressanta. Om man kanske hade fått en bättre inblick på vad “Jersey Devil” egentligen är för någonting, eller en bättre bakgrund till allting så hade jag kanske varit mer investerad. Istället blir det mycket berättarröst som är väldigt låg i ton och långsam. Som för historien sakta framåt. Jag vet inte, men det var inget för mig.

I sin helhet är The Last Broadcast ett typiskt exempel på vad den gjorde för film överlag är betydligt mer intressant än själva innehållet. Där ligger något här, som hade kunnat bli bra. Men det hela blir bara ointressant och är alldeles för långsamt för att hålla skräckentusiasten igång under filmens speltid. Hade man fått en bättre inblick på hela historien bakom “Jersey Devil” och visat mer skräckmoment i själva videon som bevittnas, hade intresset kanske varit där. Men som det är nu, är den mer eller mindre sevärd mest för vad den gjorde för kommande filmer i branschen.