The Greatest Showman

Hugh Jackman spelar huvudrollen i nya filmen THE GREATEST SHOWMAN där vi får följa den amerikanska visionären P.T Barnum, som från ingenstans lyckades skapa en spektakulär show som fängslade människor runt om i hela världen.

"Inte den bästa showen"

The Greatest Showman har många rätta ingredienser. En musikal om cirkus uppfinnaren P.T. Barnum med Hugh Jackman i huvudrollen. Starka skådespelare som Michelle Williams, Zac Efron, Zendaya, Rebecca Ferguson. Med låtskrivarna till “La La Land”. Bra scenografi och kostymörer. Även låtarna är inte fy skam, och tillför till filmens handling. Varför funkar då inte “The Greatest Showman”? Simpelt. Den har inte en tillräckligt stark drivkraft, att berätta en komplex historia.

Filmen är regisserad av Michael Gracey. En person som jag aldrig hört talas om förr. Han har inte regisserat en enda långfilm förr, inte ens kortfilmer. Han har bara visuella effekter på sitt resumé på IMDb. Och även de är inte många och inga kända filmer. Så var kommer denna personen ifrån. Hur fick han göra en sådan här film med så pass stor budget bakom sig. Jag säger inte att regin är dålig. Men det är en av de stora drivkrafterna, som gör att filmen fallerar. För manus står bland annat Bill Condon. Varför kunde inte han ha regisserat. Jag är säker att en mer komplex historia hade berättats då.

Filmen går aldrig in i djupet på vem P.T. Barnum var som person. Jag är också medveten att filmen inte är en biografi film. Då man mer har tagit konceptet om vem P.T. Barnum var. Sedan gjort en musikal runt omkring det han skapade. Så det är mer utav en saga. Men även i sagor, så lär man ha en huvudperson man lär känna. Men jag fick aldrig riktigt någon kännedom om vem P.T. Barnum var i denna filmen. Han drömde stort, och lovade ge sin familj ett rikt och bra liv. Men det är allt. Hugh Jackman gör allt i sin kraft att ge en tredimensionell utveckling hos honom. Men manuset är där inte för honom.

Resterande karaktärer får heller inte utrymme att skina. Zac Efron är nästan totalt onödig i filmen. Han introduceras 20-30 minuter in i filmen. Sedan är han bara där för att det ska bli en romans mellan honom och Zendaya. Denna romansen är också en otroligt svag länk i filmen. Det är väldigt tunn skriven, och fyller ingen större funktion till filmens handling. Mer än att Zac Efron kan gå från barnrik familj, till en person som följer sina drömmar. Rebecca Ferguson får så pass lite att göra, att hennes karaktär bara är där för den obligatoriska konflikten i tredje akten. Som enbart fyller en funktion åt P.T. Barnum. Den enda som lyckas är Michelle Williams. Som är den enda karaktären som jag fick störst kännedom och känsla för.

Alla de andra som är med i cirkusen, får vi heller aldrig kännedom om. Vilket jag gärna hade velat i en sådan här film. För en film som vill hylla utomstående, och säga de också är normala. Är där väldigt lite av vilka de är som karaktärer. Vill ni ha en film som hyllar utomstående personer se Freaks från 1932. En film före sin tid minst sagt. Istället vill filmen hylla P.T. Barnum. Vilket jag har lite blandade känslor över.

Jag vet om att det är en musikal och mer gjord som en saga. Men det är också baserad på en riktig person. P.T. Barnum i verkligheten var mer bekymrad om att tjäna in sina pengar. Och brydde sig inte ett skvatt om de utomstående personerna, han anlitade till sin cirkus. Faktum är så ska han ha varit riktigt elak mot dem. Vilket de inte alls visar eller hintar något utav här. Jag förstår varför dock. Men har man denna vetskap i bakhuvudet. Kan det gnugga en lite grann medan man ser filmen.

Filmen är 105 minuter lång. Vilket märks, framför allt mot tredje akten. För filmen har inget riktigt slut, och de konsekvenser som filmen bygger upp. Får inget avslut. Så som att där är flertals protester mot cirkusen, och personerna i showen. Men detta får inget avslut i slutet. Trots en stor konsekvens de har i slutet. Så återkommer de aldrig till det. För de ska sluta på ett gott slut.

Musiken trots att den passar i filmen. Tillför till handlingen. Så kan den kännas lite för modern för när filmen utspelar sig. Men det är bara en liten nitpick, som är personlig för mig. Jag skulle ljuga om vissa låtar inte sätter sig på huvudet, och lär vara nominerade för någon Oscar. Även ifall kontrasten kan ta en ur filmen lite grann.

I sin helhet har The Greatest Showman alla ingredienser för att lyckas. Bra skådespelare, scenografi, musik. Tyvärr så fallerar mycket i historien. Filmen får aldrig någon direkt drivkraft att berätta sin historia. Man väntar på att showen ska dra igång, och hylla de utomstående. Men filmen blir mer intresserad av att enbart hylla P.T. Barnum. Vilket känns sådär enligt mig. Vilket gör att sidokaraktärerna inte får så mycket utrymme att skina. Romansen mellan Zac Efron och Zendaya är en av de svagaste delarna i filmen. Där är fortfarande saker att kunna njuta av i filmen dock. Överlag som musikal gör den sitt jobb, men fallerar på sin brist i att berätta en komplex historia. Detta tillsammans med en för kort speltid. Gör att denna showen inte kommer få något återbesök inom en snar framtid.

Boka dina biljetter på SF Bio och se The Greatest Showman du också!