The Front Runner

THE FRONT RUNNER följer den sanna historien om den amerikanske senatorn Gary Harts uppgång och fall. Oscarnominerade Hugh Jackman spelar huvudrollen som den karismatiske Hart, som fångade de unga väljarna och sågs som en klar favorit till demokraternas presidentnominering i valet 1988, när hans kampanj skakades av det skandalösa avslöjandet att han haft en utomäktenskaplig kärleksaffär med fotomodellen Donna Rice. För första gången möttes skandaljournalistik och politisk journalistik och Hart tvingades avbryta sin kampanj - en händelse som lämnat ett djupt och varaktigt avtryck på amerikansk politik.

"En film som bleknar i jämförelse med andra liknande filmer"

The Front Runner är regisserad av Jason Reitman som handlar om den sanna historien om den amerikanska senatorn Gary Hart (Hugh Jackman) som under sin presidentkampanj hamnar i en skandal om att vara otrogen mot sin fru. I rollerna utöver Hugh Jackman synts även Vera Farmiga, J.K. Simmons, Alfred Molina, Kevin Pollak, Mike Judge, Bill Burr och massvis med andra kända ansikten. Med person som Jason Reitman förväntar man sig en specifik stil och dialog, något som i denna saknas lite grann kan jag tycka. Visst märker man av i vissa scener att där är typiska drag som just är typiska för honom. Men annars har filmen en lite mer långsammare tempo, vilket jag inte har något emot. Men dialogerna som ska hålla igång det känns mer tomma och likaså filmen.

Jag kände att den försökte mer att vara en av de där nyhetsfilmerna så som “All the President’s Men”, “The Post”, “Spotlight” men kom inte riktigt dit. För att de filmerna har ett raskt tempo och skarpa och snabba dialoger mellan karaktärerna. Man förstår det är hett om öronen. Men här med det lugna allvaret som ligger och gror så känns det som att det borde vara kvickare och känna av pressen som karaktärerna känner, men det blir aldrig riktigt så.

Man får heller inte riktigt tag i om Jason Reitman försöker få oss att sympatisera med Gary Hart eller hata honom. För i vissa scener känns det som att vi ska tycka synd om honom, medan i andra att vi ska hata honom då han är ett rövhål. Filmen skiftar så fram och tillbaka med hans karaktär så det blev lite udda med vart filmen ville placera honom. Vilket också är en stor drivande kraft till att jag känner filmen inte riktigt nådde upp till de nivåerna där den bör ligga på.

Filmen tar dock upp många bra poäng. I hur media hanterar saker och vart gränsen går från privatliv till offentlighet och vad bör räknas som officiellt journalistik arbete eller bara skvaller. Vilket är något som relateras till idag, men jag känner att Reitman inte tog i rejält med energi för att få fram alla poäng här, som det borde vara. Men det finns ju där och det är en viktig moral som ändå kommer fram.

Skådespelarna gör bra ifrån sig, men det är att förvänta sig i denna. Fast jag tycker nästan allihop har gjort bättre ifrån sig i andra filmer faktiskt. Men det är kända ansikten så de kommer ge en bra insats ändå oavsett, så även där har vi säkrat en positiv sak.

Filmen var heller aldrig tråkig, där är ändå något man kan få utav den. Det är helt klart en film min pappa eller mamma hade kunnat uppskatta och i centrum ligger ändå en intressant film och med bra framförande poäng. Det är bara det att utförandet inte riktigt var där, vilket jag känner har varit en ledande sak i många filmer jag sett på sistone.

I sin helhet är The Front Runner en duglig film, men går aldrig riktigt in med full kraft som den borde göra. Vilket är konstigt med tanke på att det är Jason Reitmans distinkta stil, kolla bara på Thank You For Smoking, som också har lite svart komik i sig. Men här blir det mycket mer långsammare och den pressen som karaktärerna känner av kanske filmen skulle omvandlat åt tittaren genom att kanske också ha en högre press, tempo och energi bakom sig. Vad som räddar filmen nu är grundhandlingen, sättet att hantera media och vart gränsen egentligen går samt skådespelarnas insatser. Utöver det är detta tyvärr en film som kommer försvinna i träsket bland andra liknande filmer.

Boka dina biljetter på SF Bio och se The Front Runner du också!