The Florida Project

I färgsprakande The Florida Project får vi träffa sexåriga Moonee, som bor med sin unga ensamstående mamma Halley på ett ruffigt Florida-motell. De har alltid ont om pengar, men Moonees värld är ändå en underbar plats där bara fantasin sätter gränserna för lek och bus. Den till synes bistre motellskötaren Bobby ömmar under ytan för infallsrika Moonee och hennes små kompisar, som ständigt skapar huvudvärk för sin omgivning. Bobby spelas av Willem Dafoe som är Oscartippad för sin insats.

"Magi i ett sjabbigt motell"

Jag har svårt att sätta fingret på det. Sean Baker har skådespelarna, han har miljöerna, han har handlingen. Men där är något som inte klickar. Något som fattas, och jag kan inte sätta fingret på vad. Jag ville verkligen gilla denna filmen. Och det gör jag, fortfarande en av de bästa filmerna från i år. Men kanske är det jag som gick in med för höga förhoppningar, efter alla hyllningar. Men när filmen var slut, kände jag att där fattades något. Och jag kan inte för allt i världen finna ut vad. Jag repeterar bara mig själv nu. Så jag går vidare med det som verkligen är bra med filmen.

Willem Dafoe gör en av hans bättre och minnesvärda insatser här. Hans karaktär som managern över motellet flickan och hennes mor bor i. Kommer av sig som en strikt person. Fast med ett hjärta av guld. Han vill väl, och bryr sig ändå om motellet och gästerna som bor där. Han kommer av sig som en genuin och äkta manager. Men han ska inte ta över allt. Då vi har en ny stjärnskådis som huvudrollsinnehavaren. Moonee, spelad av Brooklynn Prince. En ny begåvning som vi kommer se en del av de komna åren. Hon är verkligen fantastisk. Många kanske kommer kritisera hennes skrikande mycket. Men för mig kändes det som jag såg ett äkta barn. Ett barn som inte försöker skådespela, utan lever sitt vanliga liv. Hon använder fantasin för att få dagarna att gå förbi under en varm sommar. I Florida på ett motell, några stenkast från magin, Disney World. Men detta är hennes egna magi och egna fantasi. Motellet är hennes egna lilla Disney World.

Scenografin är perfekt för filmen. Allt från den rosa färgen på motellet. Till den blåa himlen, och den varma solen. Sean Baker har fångat allt perfekt. Miljöerna känns riktiga, och folket likaså. Detta är vardagen för många. Vilket också blir en viktig sak för filmen. Det är ingen film som är strukturerad på det typiska linjära sättet. Det är mer en rad olika händelser som inträffar, under denna sommaren för Moonee. Ibland funkar det för vissa filmer, och jag känner detta är en av dem. Det är lite av en “coming of age” film, men ändå inte. Det är en sommar som för oss inte är normal, men normal för Moonee. Hennes levnadssätt och hur hennes mor beter sig. Är inte okej enligt många. Men det är inget fel eller udda för Moonee. Då det är hennes vardag.

Känslan genom filmens gång är också en jag gillade. Allt från introt där “Celebration” av Kool & the Gang spelas. Till Moonee och hennes vänner som leker. Bobby (Willem Dafoe) som försöker hålla ordning på motellet. Modern som försöker sitt bästa och påstår allt är bra. En oskyldig tid helt enkelt, och jag tror filmen fångade den känslan väldigt bra.

Jag vill inte påstå filmen inte har hjärta, det har den. Det märks Sean Baker bryr sig om dessa karaktärerna och miljöerna han satt dem i. Där är en poäng och mening med det, och där sista bilden spelar en viktig och stor roll. Men det är när Sean Baker vill vi ska ha sympati för modern, jag känner jag inte har det. Hon beter sig så som hon gör, och är där hon är idag av en anledning. När vi sen ska tycka synd om henne, så finner jag inte så stor sympati för henne. Mer än vad jag gör för Moonee. Modern som spelas av Bria Vinaite gör ett otroligt jobb här. Även hon gör sin debut. Men om jag tycker synd om henne när filmen vill det. Det har jag lite svårt för, då hon ändå är i denna sitsen självmant. Kanske är det det som gör att filmen inte riktigt når hem hos mig.

I sin helhet är The Florida Project något av det bästa som kommit ut indie väg från i år. Den har suveräna skådespelarinsatser från eliter till nyblivna. Men vad Sean Baker vill är att fånga verkligheten. Vilket han gör här. Karaktärerna känns som riktiga personer, och att jag bevittnar äkta händelser. Scenografin är härlig, samtidigt som känslan går igenom. Det är en liten flickas sommaräventyr och där motellet blir hennes egna lilla Disney land. Filmen når dock inte riktigt fullt upp för mig, då där är något som fattas. Kanske är det sympatin filmen begär från en av modern, eller något helt annat. Men jag kan inte neka att jag precis sett en genuin film. Som handlar om diverse händelser under en sommar, för en liten flicka. Som blir ett helt äventyr för henne.

Boka dina biljetter på SF Bio och se The Florida Project du också!