The First Purge

Bakom varje tradition ligger en revolution. Nästa nationaldag, bevittna hur Amerikas årliga 12-timmars laglöshet föddes. Välkommen till rörelsen som började som ett enkelt experiment: The First Purge. För att minska brottsligheten till under en procent resterande del av året, provar New Founding Fathers of America (NFFA) en sociologisk teori som ska ge utlopp för all aggression under en natt i ett utvalt område. Men när våldet från förtryckarna möter ilskan hos de utsatta, kommer smittan att explodera från försöksområdet och sprida sig över hela landet.

"Följer samma underhållande spår som föregående filmer"

Fjärde Purge filmen och denna gången en prequel. Nu får vi ta och se hur allting startade och hur den första “purgen” gick till. Även ifall man förstår ganska tydligt i de tidigare filmerna att det är politiskt och har med ekonomin att göra, för de nämner det. Men nu får vi det förklarat en gång för alla. Nåväl, filmen fungerar som underhållande action skräckfilm vilket de två föregående filmerna också gör. Jag tyckte inte om första Purge filmen. Då jag tycker idén gick förlorad genom att göra en “home-invasion” film på konceptet. Därför kändes det rätt när tvåan kom ut att man bokstavligen talat gick ut för att se kaoset. Trean följde liknande sak och den underhöll mig lika mycket som tvåan. Nu har vi fyran och även ifall de börjar kännas bekant, så är det ett vinnande koncept i att underhålla tittaren på. Jag satt aldrig och var uttråkad.

Jag känner där är väldigt lite jag har ett tillägga till denna recensionen, då det känns som filmen själv följer samma mönster som tidigare.

Karaktärerna fungerar i det sammanhang vi träffar dem i. Men jag känner att med Frank Grillo från de tidigare filmerna, lärde vi känna honom bättre under filmernas gång. Men eftersom 3an verkligen avslutar allting så finns där inte mycket att fortsätta med där. Men det är där jag känner dessa filmerna kan leva vidare. I att man tar olika delar från Purge och berättar med nya karaktärer hela tiden. Lite som en antologiserie så som Cloverfield filmerna håller på med just nu. Fast då kanske man ska börja tänka lite på hur man kan förnya konceptet. För om varje film följer samma sak nu så kommer man nog tröttna ganska snart.

Melonie Diaz är med i filmen, men bara i en scen. De spelar upp hennes roll som att hon har en viktig del i filmen. Men hon är bara med i början under en intervju. Där hon är villig att stanna kvar på ön för pengar och göra detta experiment och sedan ser vi henne aldrig mer. Vad var poängen att lägga så mycket fokus på henne och varför ha Melonie Diaz spela en sådan liten roll till en ändå någorlunda stor film, med tanke på att filmerna ändå tjänar in den duglig summa pengar på biotoppen.

En aspekt jag verkligen hatade var jump-scare användandet. Jag har i tidigare recensioner gått igenom vad som är fel användning att använda en jump-scare och denna filmen använder den. Inte så pass många gånger som vissa andra skräckfilmer gör. Men tillräckligt för att jag skulle bli irriterad.

I sin helhet är The First Purge underhållning som de två tidigare filmerna. Jag skulle fortfarande föredra 2an och 3an. Men idén att göra en prequel i detta formatet fungerar och jag var aldrig uttråkad under filmens gång. Karaktärerna blev jag dock inte lika investerad i som med Frank Grillos karaktär från föregående filmer. Men som hjärndöd actionunderhållning med skräckinslag så funkar detta perfekt som en popcornrulle.

Boka dina biljetter på SF Bio och se The First Purge du också!