The Favourite

Tidigt 1700-tal. England är i krig med Frankrike, men ändå frodas ankracing och ananasätande. Den bräckliga Queen Anne (Olivia Colman) sitter på tronen medan vännen Lady Sarah (Rachel Weisz) styr landet samtidigt som hon tampas med Annes sviktande hälsa och kraftiga humörsvängningar. När den nya tjänaren Abigail (Emma Stone) anländer tar Sarah henne under sina vingar, men då kriget blir tidskrävande för henne kliver Abigail istället in i rollen som drottningens högra hand. Deras spirande vänskap ger henne en chans att återvända till sina aristokratiska rötter där hon inte kommer låta någon kvinna, man, politiker eller kanin stå i vägen.

"Ett litet annorlunda men minnesvärt kostymdrama"

Yorgos Lanthimos som blivit ett känt namn i filmvärlden de senaste åren med sina filmer The Lobster och The Killing of a Sacred Deer. Jag har ännu inte sett The Lobster men såg The Killing of a Sacred Deer förra året. I år har han en kostymdrama i en mer komisk touch varav handlingen ändå påminner om en klassisk kostymdrama film. Jag är inte så ingrodd i Yorgos Lanthimos filmer då jag bara sett denna och The Killing of a Sacred Deer. Men det är tydligt att han har en distinkt stil och denna stilen är jag fortfarande osäker på hur jag känner för. Om inget annat är det minnesvärd och intressant och det är aldrig tråkigt. Men i slutändan sitter jag fortfarande och undrar vare det är för mig eller inte.

The Favourite är baserat någorlunda på en sann historia där Emma Stone som spelar städaren Abigail åt drottningen Anna av Storbritannien, här spelad av Olivia Colman. Drottningen har dock en rådgivare som gör det mesta av hennes arbete och hennes beslut vid namn Lady Sarah, spelad av Rachel Weisz. Men ju längre in i filmen man kommer desto mer blir det svek och man märker snabbt att Abigail har större planer i hemlighet, för att ta Lady Sarahs plats i slottet.

Samtidigt som filmen har en klassisk dramatisk handling bakom sig och tar berättelsen på allvar. Lyckas Yorgos Lanthimos få in en del komedi i filmen som gör att filmen får denna distinkta stil i sitt berättande. För via komedin så får filmen en viss bisarrhet till sig just för hur överdriven komedin presenterar sig själv. Ett flertals personer i salongen skrattade och jag själv skrattade ett par gånger. Men det är en väldigt speciell komedi som antingen lär gå hem eller inte för tittaren. Ibland för mig blev det lite för bisarrt och rent ut sagt galenskap, men det är också det som gör att filmen sticker ut från de andra kostymdrama filmerna.

En av de bästa och starkaste bitarna med filmen är Olivia Colman som drottningen Anna, som i min ärliga åsikt gav den bästa insatsen. Genom att gå in djupare i hennes skådespel blir lite att spoila, men man märker tydligt hennes känslor mot slutet och hur hon hamnat i en illa sits. Jag tycker verkligen hon var den mest intressanta karaktären i filmen och det kunde nästan gjorts en karaktärsstudie film på just hennes karaktärs ångest, depression, sorg och kärlek.

I sin helhet är The Favourite en intressant och lite av en mer udda kostymdrama film än vad man normalt sätt är van vid. På sådant sätt sticker den ut och blir även lite mer lättsammare att kolla på, då jag själv har lite svårt för kostymdrama filmer då de har lätt att bli lite tråkiga. Dock är jag lite kluven till filmen som helhet då jag fortfarande inte vet vad jag tycker om Yorgos Lanthimos stil, jag är fortfarande kluven över The Killing of a Sacred Deer. Man märker tydligt det är en film av honom och genom att slänga in de komiska bisarra bitarna blir filmen mer minnesvärd men också en mer kluven en för mig, det är inte alltid jag skrattar och kliar mig i huvudet istället. Även hur vissa karaktärer beter sig, men för det mesta är det logiska saker. Olivia Colman gör enligt mig den bästa insatsen och har den mest intressanta karaktären att spela. Men även Emma Stone och Rachel Weisz gör bra insatser här. Det är också en snygg film att kolla på, vilket är givet. Det må inte vara en av mina favoriter detta året, men det är helt klart en av de mer minnesvärda filmerna.

Boka dina biljetter på SF Bio och se The Favourite du också!