The Equalizer 2

I Denzel Washington första uppföljare någonsin återser vi honom som Robert McCall. Han skipar en obeveklig rättvisa för de utsatta och förtryckta - men hur långt kommer han att gå när det gäller någon han älskar?

"En duglig uppföljare till första filmen"

Denzel Washington återvänder i sin roll som Robert McCall i hans första uppföljare i hela hans karriär. Det är också första uppföljaren som Antoine Fuqua gör till en av sina egna filmer. Till en början kändes det udda att göra en uppföljare till första Equalizer. Jag har inte sett den sedan den kom ut på bio 2014. Men jag minns den underhållande för stunden men inte mycket mer. Så valet att göra en uppföljare kändes mer “jaha, varför”. Men jag blev glatt överraskad av denna uppföljare. Den följer ett liknande spår i att vara underhållande för stunden och kommer säkert inte lämna något större intryck mot årets slut. Men vad jag vill minnas så tycker jag att denna är bättre utförd än vad förra filmen var.

Handlingen är inte särskilt unik, som det var i första. Enda skillnaden är väl att det är lite mer personligt denna gången. Då handlingen och trailern inte riktigt ger ut specifikt vem eller vad det involverar, känner jag att jag inte säger det här. Där var även i första filmen en sidohandling där Denzel tog han om en tjej spelad av Chloë Grace Moretz. En liknande sidohandling görs också i denna fast med en ung kille istället spelad av Ashton Sanders, som spelade tonårs versionen av Chiron i filmen Moonlight. Jag tyckte relationen mellan Denzel och Ashton var bättre utförd här och kände mig mer engagerad i deras kemi.

Även skådespelaren Orson Bean har en egen liten sidohandling, som jag vanligtvis hade klagat på. Men ack jag kände verkligen med karaktären han spelade och var fullt engagerad i hela hans lilla minifilm.

Dock kan det också bli lite utav filmens nackdel. Att där är lite för mycket sidohandlingar som inte riktigt vävs samman med huvudhandlingen. Som för övrigt inte riktigt kommer igång fören 30-40 minuter in i filmen, vilket är lite för länge. Jag förstår uppbyggnaden med alla andra karaktärerna och trots att jag var engagerad. Hade de inte så mycket bärande vikt i slutet ändå.

Actionscenerna var verken häpnadsväckande eller dåliga, det var dugliga för de scenarion vi blir placerade i. Lite lökigt dock att klimaxen utspelar sig utomhus under en storm. Detta är tredje filmen jag sett från 2018 där klimaxen bara råkar hända samtidigt då en storm inträffar. En liten kul sidonotis jag märkte av när jag såg filmen.

Vad som dock bär mycket av filmen är Denzel Washingtons skådespel. Han är en begåvning och en av de mer talangfulla skådespelarna vi har som jobbar just nu. Där är flertals scener (trots att detta är en actionfilm), som man hade kunnat spela upp på Oscarsgalan när de visar de där små skådespelar klippen för varje film, varje skådespelare är nominerad för.

I sin helhet är The Equalizer 2 den perfekta uppföljaren till den första filmen. Den bygger vidare på karaktären Robert McCall och denna gången blir det lite mer personligt. Den följer samma mall och snarlika händelser som i första filmen, men jag tycker det är bättre utfört i denna. Denzel bär som sagt mycket av det tack vare sitt skådespel, men även sidokaraktärernas sidohandlingar engagerade mig, trots att de i slutet inte tillförde så mycket till huvudhandlingen. Som underhållningen gjorde filmen sitt jobb, dock kvarstår det om den håller måttet bättre med tiden, eller om jag med åren inte kommer minnas så mycket som med första filmen.

Boka dina biljetter på SF Bio och se The Equalizer 2 du också!