The Disaster Artist

THE DISASTER ARTIST är komedin som tar oss med bakom kulisserna av "The Room" – filmen som uppmärksammades stort över hela världen när den kom, då den anses vara den bästa sämsta filmen någonsin gjorts. Här får vi följa den excentriske Hollywood-outsidern Tommy Wiseau (James Franco) vars passion för sitt filmskapande är lika stor som hans metoder är ifrågasatta. The Disaster Artist påminner oss om att det finns mer än ett sätt att bli en legend, samt om att det finns ingen begränsning i vad man kan åstadkomma – om man inte har någon som helst aning om vad man håller på med…

"Detta decenniets Ed Wood"

År 2003 kom en film ut som heter “The Room”. Den var skriven, regisserad, skådespelades och producerades av en person vid namn Tommy Wiseau. Han gjorde den tillsammans med sin bästa vän Greg Sestero. Sedan dess har filmen fått kultstatus, som en av de bästa sämsta filmerna någonsin gjord. Runt omkring hela världen säljer events ut idag som visar filmer, efter dess fans. Där filmen har fått nytt liv, och fått kännedom.

År 2013 skrev Greg Sestero tillsammans med Tom Bissell boken “The Disaster Artist”. Där fansen och personer inte så vana med filmen. Fick en bättre vetskap om vem Tommy är som person. Hur Greg och Tommy mötte. Men framför allt, hur inspelningen till “The Room” gick till. Jag har själv boken, men ännu inte läst den. Denna filmen är adaptionen på den boken. Och till de som inte har sett filmen kan jag inte rekommendera den tillräckligt. Det är en av de bästa inom subgenren “so bad it’s good”.

Som ni kanske märker, är detta en film jag sett fram emot väldigt länge. Jag följde projektet redan när James Franco gick ut att han skulle göra en adaption om skapandet bakom filmen. Efter en stående ovation på festivalen South by Southwest filmfestival i år. Blev hypen ännu större. Efter cirkulerat rundor på diverse filmfestivaler och även i små releaser runt om i USA. Har filmen bara fått bättre och bättre kritik. Efter att ha sett filmen är det ganska svårt att inte se annat. Detta är helt klart en film som inte bara har humor om skapandet bakom filmen. Men också drama och hjärta.

James Franco både regisserar och skådespelar som Tommy Wiseau. Nästan som att han gör en egen Tommy Wiseau själv som med “The Room”. Men här är inget annat än proffsigt hanterat. Till en början är man lite kluven till att se James Franco som Tommy Wiseau. Om ni sett Tommy i någon video någonsin. Vet ni att han är en väldigt excentrisk person, och där är ingen som honom på denna jord. Men efter 10 minuters tid hade James Franco vunnit över mig på hans sida. Att säga att han blir Tommy Wiseau kanske är en överdrift. Men han spelar en sådan perfekt version av Tommy man kan komma. Att han till slut övertygade mig om att han nog lika gärna hade kunnat vara en alternativ version av Tommy.

Dave Franco (James Francos lillebror) spelar Greg Sestero. För mig är han nästan huvudpersonen. Då det är från hans synvinkel vi ser allting ifrån (också han som skrev boken). Jag hoppas heller inte att James Franco överskuggar Dave Franco i filmen. För Dave var minst lika bra som Greg, så som James var som Tommy. Jag har sett Greg Sestero i verkligheten, så jag vet hur killen agerar. Dave är så otroligt bra i rollen, att han själv också blir som en alternativ version av Greg Sestero.

Kemin mellan både Dave och James är en av de starka attributionerna till filmen. Jag tror det också hjälper mycket här, att de båda är bröder till varandra i verkligheten. Även ifall Greg och Tommy inte är bröder med varandra. Så är deras vänskap nästan som en brodervänskap. Så att ha både James och Dave var väldigt passande, och ett perfekt val inom casting. Det är också första gången de två skådespelar med varandra i en långfilm.

Kända skådespelare dyker upp i små roller. Josh Hutcherson som Philip (Denny i The Room), Zac Efron som Dan (Chris-R). Gör minnesvärda roller. Även andra stora dyker upp i små cameos roller. Bob Odenkrik, Bryan Cranston, Sharon Stone, Judd Apatow med flera. Filmen börjar också med intervjuer av riktiga Hollywood kändisar som pratar om just filmen “The Room”. Fast den som är mest ihågkommen av sidoskådespelarna är Seth Rogen som scriptan Sandy Schklair. Han är den allvarliga i det hela, och udda att se Seth Rogen i en sådan roll. Men han gör det med bravur. Enligt rykten ska den riktiga Sandy Schklair tagit över mycket utav regijobbet på filmen.

Vad som också är en stor sak att älska med filmen är dess humor. Den gör aldrig narr av Tommy, utan snarare omfattar hans galenskap och honom som person. Vilket är väldigt svårt att inte skratta och njuta av. Många scener är kopior, från originalfilmens scener. Så vi får se James Franco agera ut diverse scener från “The Room”. Vilket är en stor härlig skrattfest i sig själv. Jag kan dock se kritiken att en andel procent av filmen. Bara är samma scener som “The Room” fast omgjorda för denna filmen. Men jag tror det är något man bör förvänta sig när man går in i en sådan här film. Jag hade inga som helst problem med det, och njöt bara.

Men det är inte bara humor och skratt åt Tommy. Det är här som gör att detta går från en humor film om skapandet av “The Room”. Till att vara en hyllningsfilm åt alla filmskapare som följer sina drömmar. Tommy får blankt nej hela tiden i Hollywood. Vilket såklart sårar honom. Men han blir pushad av sin vän Greg, och bestämmer sig för att finansiera sin egna film. Det är en historia som går enda tillbaka till Ed Woods tid. Som också hela tiden gjorde dåliga filmer. Men gav aldrig upp på sina visioner och drömmar. Precis så gjorde Tommy, och även ifall slutresultatet är vad det är. Så har jag inget annat än respekt för sådana människor. De är mina sanna hjältar, för de har inget att förlora. Dessa personer går ut, gör de dem vill göra, och följer den där visionen. Med det sagt så är inte en Tommy en ängel ibland. Så som i vissa intervjuer och även hur han betedde sig på inspelningen utav filmen.

Jag älskar repliken Carolyn (Claudette i The Room) säger till sina medskådespelare. En dålig dag på set, är bättre än en bra dag i vardagen. För de har satsat stenhårt för att följa deras drömmar, och få vara skådespelare. Där de nu har fått chansen att skådespela i en film. Så vare sig kvalité, så lever de nu ut sin dröm. Jag förstår exakt den känslan de känner.

I sin helhet är The Disaster Artist en film som hyllar en av de mest excentriska, intressanta personer som någonsin gått på denna planet. Det är inte bara humorn i filmen, och hur många gånger vi kan skratta åt hur Tommy agerar. Utan även en drama om en stark vänskap om två vänner, som följde sina drömmar och visioner. Där en del drama får utrymme att ta plats. James Franco och Dave Franco är fantastiska i sina roller som Tommy Wiseau och Greg Sestero. De blir nästan alternativa versioner av dem. Även scenerna där de återskapar inspelningen och scenerna från filmen är underbart underhållande. Men det är att filmen är en hyllning åt de som följer sina drömmar. Inte bara Tommy. Det märks att i en film som anses vara en av de sämsta filmerna någonsin, så finns där lika mycket hjärta som i vilken film. Sitt kvar till efter eftertexterna…

Boka dina biljetter på SF Bio och se The Disaster Artist du också!