The Death of Stalin

När Stalin plötsligt faller död ned utbryter kalabalik, men snart börjar maktkampen på allvar mellan Beria, Chrustjev och General Zhukov. Humorstjärnor som Steve Buscemi (Boardwalk Empire, Fargo), Michael Palin (Monty Python), Olga Kurylenko (Quantum of Solace) och Andrea Riseborough (Birdman) gör i en hutlös fars allt för att ta platsen som hans efterträdare, i Armando Iannuccis (Veep, The Thick of It) bitska och hyllade humoresk. Vem ska trumfa sina kombattanter och nå maktens glans?

"Välhanterad politisk satir"

En komisk satir på Stalins död och kaoset som inträffade efteråt. Det låter smaklöst och väldigt udda. Men det ska också tilläggas att filmen är baserad på en fransk grafisk novell, så idén härstammar ej från filmen. För de som har svårt för satir och är lättkränkta är detta inte en film för er. Men för den som känner att de kan skratta åt sjuka saker utan dåligt samvete. Är Death of Stalin en underhållande sådan som levererar.

Idén att regissören Armando Iannucci väljer att köra på renodlad engelska var ett bra val. Det gör så att filmen berättar för en att inte ta det på så stort allvar. Skådespelarna får större chans att improvisera sina dialoger, samt det hade bara varit distraherande att ha en brytning. Det får hela historien kännas lite som en alternativ historia. Lite som Tarantinos Inglourious Basterds.

Skådespelarna är bra i sina respektive roller. Det är en väldigt bra casting som ligger bakom filmen som gör att filmen stiger i ögonen hos mig. De komiska bitarna sitter också. Det är här skådespelarna får möjlighet att imponera på en och levererar. Vilket är en av de stora sakerna som gör filmen bra. Agerandet skådespelarna har mot varandra. Däremot så kan humorn bli lite av samma mot slutet, vilket gör att filmen slutar där den gör. För mot slutet kände jag av lite att jag förstått poängen.

Vad jag dock blir kluven över är något som händer halvvägs in i filmen. Helt plötsligt blir den allvarlig och dramatisk i sin berättelse. Samtidigt som den behåller sin komiska satir. Det blir jätte konstig ton och stämning när den helt plötsligt vill vara dramatisk. För mig kraschade de olika genrerna och mixade inte bra ihop. Varför inte bara köra på det komiska hela vägen ut. Än att blanda in seriös drama mitt i allt efter halva filmen. Det förstod jag inte riktigt och tyckte inte det var rätt riktning för filmen. För då kommer frågan om jag ska tycka detta är en smaklös film eller inte. När du har en scen om hur brutalt folket hade det. För att sedan ha en komisk bit med Jeffrey Tambor och letandet efter en liten flicka.

I sin helhet är The Death of Stalin en underhållande komisk film. Det som jag gillade mest var agerandet de olika skådespelarna hade gentemot varandra. Det är en väldigt bra casting och varje individ skiner. Där är ingen som stjäl showen över den andra heller. Den dramatiska biten som får större vikt mot mitten av filmen blir dock litet nedfall. Jag hade lite svårt för de olika kontrasterna då humorn kan vara Monty Python nivå. Kanske därför Michael Palin är med. Men utöver det är detta en liten gömd förbisedd film från 2017. Som rekommenderas om du inte blir så lätt kränkt.

Boka dina biljetter på SF Bio och se The Death of Stalin du också!