The Darkest Minds

Efter att en smitta utrotat närmare 98% av barnen i USA, utvecklar de resterande överlevande barnen övernaturliga krafter och placeras i bestraffningsläger. När en 16-årig tjej rymmer från sitt läger ansluter hon sig till en grupp andra tonåringar som är på flykt från regeringen. THE DARKEST MINDS är baserad på den välkända bokserien skriven av Alexandra Bracken.

"Ännu en dystopisk ungdomsfilm som inte är unik"

Här satt jag och trodde i början av året, när jag hade sett klart Maze Runner: The Death Cure att jag aldrig mer behövde se en YA-filmadaption igen. Men det tog bara 8 månader nästan och vi har nästa i en “serie”. Jag vill använda ordet serie väldigt löst för där kommer inte komma någon uppföljare på denna filmen, trots att den bygger upp mot en uppföljare. Filmen drog in lite över 5 miljoner i USA när den öppnade i förra veckan mot en budget på 34 miljoner. Det är kallad en flopp. Varför floppade då denna filmen? Jag tror det är för att folk har tröttnat på dessa typer av filmer. Det var en kort period då det var hett med tonåringarna, men så fort filmerna nådde sin höjdpunkt i hur många som kom ut på ett år. Så dog trenden lika fort. Vi har fortfarande ingen uppföljare på Allegiant, men det är inget jag ligger sömnlös över på nätterna.

The Darkest Minds bjuder på exakt samma sak vi har sätt från alla andra av dessa filmerna. Det är en dystopi, det är tonåringar i huvudrollerna, där är en romans, där är onda personer, diverse karaktärer har någon form av kraft, huvudpersonen är unik och det ska utkämpas ett krig. Jag börjar nästan få svårt att skilja alla dessa filmerna åt, kan bara tänka mig hur förvirrande det är att särskilja alla böckerna åt.

Jag hade kunnat gå igenom delar av filmen eller snackat individuella scener. Men jag känner att jag inte har orken eller bryr mig för att göra det. Då jag har gjort detta med alla andra filmer som Maze Runner, Hunger Games och Divergent. Där är inget som direkt skiljer filmerna åt från vad det egentligen går ut på. Visst olika krafter och olika namn och dystopier. Men alla följer samma mall i filmstrukturen och gör inget nytt.

Det känns dock som att filmen har något att säga när det kommer till politik och hur vi delar in oss i olika etniciteter/grupper. Men det läggs mer fokus på romantiken mellan våra två huvudpersoner, som för övrigt är lika stelt och förhastat som de bara slängt ihop. Utav alla YA filmerna, är detta nog en av dem sämsta i den benämningen.

Regin stod dock Jennifer Yuh Nelson för, vilket gjorde mig lite nyfiken. Hon har tidigare regisserat Kung Fu Panda 2 & 3, så jag var nyfiken på vad hon kunde tillföra till en live-action film. Lite som när Brad Bird gjorde Mission: Impossible: Ghost Protocol. Men tyvärr så kändes inte regin så unik och ganska så standard. Vilket gjorde mig besviken, för jag tror Jennifer kan var vara en skicklig och intressant regissör även med live-action filmer.

Många kommer även göra paralleller med X-men filmerna då det är olika “superkrafter” karaktärerna har och faktum är så är det svårt att inte jämföra med X-men, då en av karaktärerna bokstavligen talat har samma kraft som Storm. Varav huvudpersonens kraft påminner en del om Charles Xaviers krafter. Jag gillar att se det som en mix mellan X-men och Divergent. Herregud det är lite The 5th Wave också, den hade jag glömt bort kom ut också och floppa den med.

Filmens sista scen är för övrigt också med i trailern och lämnar det öppet för en uppföljare. Precis som alla andra YA filmer. Så istället för att ha en konkret film med 3-akt struktur med en början, mitten och slut. Är filmen mer intresserad av att bygga en filmserie på detta. Sanna mina ord, det kommer aldrig att hända. För denna filmgenren är död och ingen bryr sig längre. Det kom och gick och är numera passé sedan 2 år tillbaka.

I sin helhet är The Darkest Minds ingen dålig film. Men det är inget jag bryr mig om. Dessa YA filmerna följer samma filmmall vilket gör att dem alla påminner om varandra trots att de har olika dystopier och krafter. Denna filmen gör exakt samma sak som alla andra. Det faktum att den också lämnar det öppet för en uppföljare som aldrig kommer att hända är komiskt i sig. Men det känns mestadels bara sorgligt att se en sådan här film försöka lyckas när utgångsdatumet redan gått ut för 2 år sedan.

Boka dina biljetter på SF Bio och se The Darkest Minds du också!