The Commuter

Michael (Liam Neeson), som just förlorat sitt kontorsjobb, tar som vanligt pendeltåget hem när en mystisk främling (Vera Farmiga) slår sig ned framför honom. Hon väcker hans intresse i att försöka finna en särskild passagerare innan tågets slutstation, mot en summa pengar som skulle rädda dotterns utbildning. Mysteriet tätnar och Michael tvingas använda alla specialkunskaper från sitt förflutna som polis, när han kämpar mot tidtabellen och för sitt och sin familjs liv.

"En bekant men underhållande åktur"

The Commuter är regisserad av Jaume Collet-Serra, där Liam Neeson spelar huvudrollen. Detta är deras fjärde kollaboration tillsammans, efter Unknown, Non-Stop och Run All Night. Jaume Collet-Serra brukar göra underhållande rullar, sett tillbaka på hans filmer. The Shallows var en av de bättre haj filmerna som kommit ut på senare år. Han brukar ta simpla idéer, och göra ett stabilt jobb i regissörsstolen. Det är inte toppklass filmer, men samtidigt vet han om vad det är för typ av filmer han levererar. De tar sig aldrig på så stort allvar, men håller en jämn nivå. Samma sak kan sägas om The Commuter. Den sticker inte ut så mycket jämfört med till exempel Non-Stop, som utspelar sig på ett flygplan. Men jag tror också de flesta som går in och ser denna filmen. Vet ungefär vilken typ av nivå de ställer sin hjärna på.

Jag är ganska så svag för filmer som utspelar sig vid transportmedel. Så som flygplan, tåg, båtar, till och med bilar. Man leker mycket med idéer, och det blir att den lilla miljön man jobbar med. Blir som en karaktär i sig, precis som rummet i Hitchcock filmen “Rope”. På tal om Hitchcock så märks det att Jaume Collet-Serra är inspirerad av honom. Där idéerna han låter sina filmer utspela sig, känns som något Hitchcock hade kommit på. Så att när nästan hela filmen utspelar sig vid detta pendeltåg, och ett mysterium ska lösas. Så blir det ändå spännande, och man är med för åkturen.

Liam Neeson fyller filmen i sin huvudroll, som vi sett honom i tidigare. Här är inte mycket nytt. Men det är den typen av Liam Neeson vi har vant oss vid de senaste åren. De spelar också lite med hans ålder i filmen, men vissa saker är också löjliga som han gör. Men det är svårt att inte ta det på allvar, när filmen inte direkt gör det heller. Det är en del av det roliga liksom. Där är ett flertal kända sidoskådespelare. Men de är inte med så mycket som man tror, utan det är passagerarna och de som jobbar på tåget. Som får äran att förgylla speltiden. Vilket jag ändå gillar. För då blir dessa som åker tåget, mer som vanliga folk.

Actionscenerna är väl hanterade också. Där är en scen där Liam Neeson fightas med en person, och allt är i en tagning (klippt till att se ut som en tagning). Där de tar tag i det som finns till hans under fighten. Detta var en av höjdpunkterna i filmen, och en skicklig hanterad scen. Som också visar att Jaume Collet-Serra ändå har någorlunda koll på hur man bygger upp scener. Både inom spänning och action.

Handlingen är väl dock filmen förlorar en lite. Med en sådan här film, vill man ha det så simpelt och underhållande som möjligt. Men tyvärr blir det lite för invecklat. Delen med konspirationsteorier, och mord och andra twister som dyker upp mot slutet. Det blir lite för komplicerat för filmens eget bästa. Det stärker inte filmen, och den blir inte direkt smartare. Snarare mer dum, och det hade behövts något som var lite mer simpelt. För grunden till allting, bygger på en något för krånglig början och avslut.

Där är ett par löjliga scener också. Där är en rolig scen mot slutet där de ska täcka för fönstren inne i tåget. Där Liam Neeson säger åt alla att ta vatten och blöta tidningar, för att täcka fönstren. Samtidigt satt jag där och tänkte, har alla personer med sig vatten på detta tåget. Kanske en standard grej i USA. Även en rolig kommentar som tågkonduktören säger, som senare kommer tillbaka. Det är direkt taget ur en 80-tals actionrulle som Sly eller Schwarzenegger hade kunnat säga. Det var roligt, men väldigt lökigt.

I sin helhet är The Commuter en film som håller ett visst underhållningsvärde. Man vet på ett ungefär vad för film det är, när man går och ser den. Den är löjlig på sina ställen, och den ska inte tas på allvar. Men jag tycker att Jaume Collet-Serra regi, håller en högre klass än filmen själv. Vilket gör att hans simpla filmer, får en viss högre standard än de andra filmerna i samma genre. Han vet hur man hanterar spänning och action. Idén att vara fast på ett pendeltåg är en simpel men bra idé. Filmen förlorar en dock handlingsmässigt, när det kommer till varför allt detta händer. För tok för invecklat för filmens eget bästa. Men som en undanflykt från den tråkiga vardagen, kan en tur med pendeltåget bli en spännande undanflykt.

Boka dina biljetter på SF Bio och se The Commuter du också!