Terror Firmer

En blind B-filmsregissör försöker leda sitt team mot slutförandet av en ny film. Regissören Larry (spelad av Lloyd Kaufman) har stora visioner för sin film men mitt i alltihop börjar skådespelare och folk i teamet dö av mystiska omständigheter. Som alltid innehåller filmen tillräckligt mycket sex, blod och kiss & bajs-humor för att hålla finsmakaren borta. En Troma-produktion.

"En stor hyllning till alla Troma-filmer"

För de som inte är bekanta med bolaget Troma är det ett filmbolag grundat och skapat av Lloyd Kaufman och Michael Herz, fast Kaufman är ansiktet utåt. Det är ett independent bolag som satsar på lågbudget filmer som har mycket gore, naket, spya, bajs och allting görs med glimten i ögat så alla kan egentligen rankas som komedier. Bolaget grundades 1974 och har genom åren producerat flertals filmer. Terror Firmer som också är regisserad av Lloyd Kaufman kan ses som en “best of” film som har allt det som kännetecknar Troma i en och samma film.

Handlingen är simpel i att vi får följa filmteamet på Troma när de gör sin nya film, samtidigt som en mördare går löst på gatorna och som till slut har konsekvenser på själva filmteamet. Lloyd Kaufman spelar själv rollen som en blind regissör vilket är komiskt i sig. Sedan bjuds det på allt möjligt. Praktiska gore effekter, nakna brudar, nakna tjocka män, en kvinna som onanerar med en saltgurka, folk som spyr till höger och vänster, en kille som äter bajs från en persons rumpa, Lemmy cameo. Ja ni hör själva vad det är. Är man bekant med Troma är detta ingenting nytt, men för en utomstående kanske det inte går hem. Jag själv blev introducerad till vad Troma var via min storebror, dock ska det tilläggas att jag inte har sett allt för mycket från bolaget.  Men på det senaste året har jag sakta men säkert börjat plöja igenom deras filmer.

En sak som jag imponeras över och som gör att jag uppskattar Troma som bolag, är drivkraften och motivationen bakom Lloyd Kaufmans tankesätt. Alla vet vad för typ av film de gör och att kritiker inte kommer älska det, men det är inte för dem de gör filmerna. Alla som jobbar inom dessa filmerna har en kärlek till filmskapande och att även med en låg summa pengar, är allting med lite kreativitet och drivkraft möjligt att skapa en film. Sen att det är lite sjuk humor får man helt enkelt tåla.

Jag ska dock medge att filmen kunde bli lite för mycket ibland med alla dess galenskap som pågick. Med en speltid som klockar in på två timmar blir det mycket på en och samma gång. Men jag förnekar inte att jag skrattade och diggade effekterna.

I sin helhet är Terror Firmer en ganska så bra film att starta med om du vill veta mer om vad Troma gör för typ av filmer. Det är inte för alla, men man blir fortfarande imponerad över drivkraften som finns hos varje person bakom filmen. Här bjuds det på allting och då menar jag verkligen allting och antingen lär man gilla det eller inte. En kritiker på The New York Times sa så här om filmen: “Couldn’t be more artless”. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta efter en sådan kommentar, men han har helt klart missat poängen helt och hållet.