Svärdet i stenen

Enligt legenden är det bara den modigaste hjälten som med hjälp av sin inre styrka kan lyckas dra det fastkilade svärdet ur stenen, och därmed bli kung över hela England. Det är hittills ingen som lyckats, men en ny vänskap och ett nyvunnet självförtroende får Pysen att våga prova - och han upptäcker snart att den största magin är den man har inom sig!

"Ingen nagelbitare, men en trevlig Disneystund som vanligt "

Då jag inte minns att jag sett den här filmen tidigare, vilket ändå är ganska ovanligt när det gäller Disneyfilmer, var det med helt öppet sinne jag bänkade mig framför TV:n. Det första som händer är en stor besvikelse på det svenska ljudet, det låter burkigt och är otroligt svårt att höra dialogen, därför fick resten av filmen visas på engelska, vilket i det här fallet inte spelade någon större roll då jag som sagt inte minns att jag sett den tidigare och därmed inte har gamla minnen av repliker eller röster, som annars ofta är fallet.  Men oavsett tycker jag att man kan restaurera även ljudspåren när man nysläpper en film så här. Det engelska ljudspåret var dock bra, med några få små undantag.

Som Disneyfilm skiljer sig denna från mängden med sin handling som inte är direkt spännande eller nervpirrande och det är ingen stor ond fiende som ska besegras, även om fosterfadern inte alltid är den trevligaste mannen i riket. Istället är det mest fokus på hur kul Arthur och Merlin har när Arthur ska utbildas, och självklart hamnar de i knipa ibland, men inte som vanligt i den här typen av filmer att det är ett större och övergripande problem som måste bekämpas,  till exempel att världen ska räddas eller att huvudpersonen måste undvika att bli dödad av någon illvillig karaktär som har något att vinna på det. Detta är absolut inget negativt och det är inte så att filmen “tappar fart” eller blir ointressant för det, men det är som sagt något som avviker från det vanliga och inlärda mönstret från de flesta filmer, inte bara Disney.När det gäller karaktärer är jag en sådan som ofta faller för bikaraktärer, eller för relationen och jargongen mellan olika karaktärer. I detta fall den härliga och smådryga jargongen mellan trollkarlen Merlin och hans buttra uggla Arkimedes. Utan deras smågnabb skulle filmen tappa halva sin charm.