Superswede: En film om Ronnie Peterson

Superswede är en film om den svenska racinglegenden Ronnie Peterson vars liv slutade med en våldsam krasch på Monzabanan 1978 och chockade en hel värld. Filmen tar tillsammans med Ronnies dotter Nina Kennedy och några av de största namnen inom racingvärlden med publiken på en episk resa till en epok då sporten kantades av glamour, dårskap, hjältemod, big business och krafter som under ett decennium drev fler än tolv förare i döden. Bakom filmen står filmbolaget Nice Drama som ligger bakom succéer som ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Medverkar genom nyinspelade intervjuer gör flera stora racinglegender så som Niki Lauda, Emerson Fittipaldi, Sir Jackie Stewart, Mario Andretti, Jody Scheckter och John Watson - alla samlas de för att dela med sig av sina personliga historier om vännen och kollegan Ronnie Peterson.

"Känslomässigt"

Superswede är en känslomässigt laddad dokumentär om en av Sveriges genom tiderna bästa formelbilsförare. En historia som är rätt sorglig som den utformar sig för familjen Peterson med Barbro, Nina och Ronnie. Man får ta del av många människors uppfattning om att Ronnie var en underbar person och hans öde sätter sig därmed extra djupt. Som född och uppvuxen i Örebro så blir det här extra speciellt. Inte minst med gamla arkivbilder från staden.

En intressant sak man gjort här är att man använt många av dom gamla rörliga bilderna i färg och istället gjort nyare inspelningar i svartvitt. Det lyfter fram det som av många anses vara Formul 1-tidens guldålder på ett unikt sätt.

Det är riktigt kul att höra hur andra stora förare pratar om Ronnie, hur han var som person och som förare. Han var en högt aktat racer. Jag hade kanske själv velat höra med material med Eje Elgh som jag vet var en nära vän med Ronnie. Jag har hört honom berättat många intressanta anekdoter om honom och Ronnie under åren som kommentator inom motorsporten.

Något som gör att det här inte blir något betyg i pole position är ljudmixningen. Den har mer att önska då det är för många nivåskillnader på musik och annat ljud som stundtals stör. Men tack vare att berättelsen är så pass känslomässigt välgjord så stör det inte helheten.

Vad man verkligen vill med en dokumentär är att det är en historia som sätter sig och det gör Superswede med all sin känslomässiga kraft. Ronnie och hans familj förtjänade verkligen ett bättre öde.