Superhjältarna

I den här animerade actionkomedin får vi följa en familj som består av hemliga superhjältar, vilka försöker leva ett alldeles vanligt, tillbakadraget förortsliv. Vardagslivet har sin gilla gång tills de en dag måste ge sig ut på ett räddningsuppdrag, och det är inte vilket uppdrag som helst - de måste rädda världen!

"En av de bästa Pixar och superhjälte filmerna!"

Det har gått 14år sedan jag satt i biosalongen och såg Disney Pixars Superhjältarna med min pappa på biografen. Påsken därpå fick jag filmen på DVD i mitt påskägg (inget godis här inte). En DVD som jag har kollat på en hel del under min uppväxt, men som på senare år samlat lite damm. Därför kände jag att det var dags att se om denna filmen väl nog inför uppföljaren som kommer ut 31 Augusti här i Sverige.

Att rangordna Pixar filmer är något svårt, men jag brukar oftast ranka de nostalgiska filmerna i toppen för mig. Toy Story trilogin är dock solklara favoriten. Därefter kan det skiftas från Hitta Nemo, Monster’s Inc, Ratatouille och ja Superhjältarna.

Efter omtitten fick jag större respekt för denna filmen. Jag fann regin vara otroligt välskapad inom animationen. Brad Bird visar verkligen sättet att kunna berätta med hjälp utav animation i sin regi, vilket många inte behärskar. Faktum är så är det väldigt få som behärskar det. Men även karaktärerna i filmen och hur de porträttas fick jag en bättre överblick i varför karaktärerna gjorde som de gjorde. Allas motiv kunde jag förstå och acceptera. Allt från att Bob Parr går från hjälte till att ha kontorsarbete och strävan till att få vara hjälte igen. Helen Parr som är villig att offra hjälterollen för att uppfostra en familj och ligga lågt från omvärlden. Skurken Syndrome vars motiv grodde enda sedan barn av de orden som Mr. Incredible sa till honom. Det är väl hanterat och varje karaktär i filmen är minnesvärd. Till och med den äldre damen som vill ha sin katt ner från trädet i öppningsscenen.

Det var också första gången Pixar gjorde en fullt animerad film med bara människor i huvudrollerna. Människor syntes till i både Toy Story, Monster’s Inc och Hitta Nemo innan detta. Men detta var den första officiella filmen där vi bara har fokus på människorna och inga andra varelser synts till. Förutom The Underminer i slutet. Vilket var ett stort steg för Pixar och det lönade verkligen sig. Även här kommer Brad Birds tekniska förmåga inom animation in, då han vet hur människorna ska animeras utan att se konstiga ut. Designen på dem allihop är ihågkommen i minnet sedan barndomen och inget man glömmer bort hur enkelt som helst.

Animationen kommer också till användning och nytta under actionscenerna. Scenen där Dash springer ifrån ett gäng vakter som flyter i en ufo liknande helikopter är en fantastisk scen. Som för övrigt känns väldigt inspirerad av Return of the Jedi. Brad Bird gör också att vi får en bra förståelse för karaktärernas superkrafter och det går inte annat än att älska denna familjen när de jobbar tillsammans.

Filmen är 1 timme och 50 minuter lång, vilket för en animerad film mot yngre kan vara lite länge. Men där är inte en enda dötrist eller tråkig sekund i filmen. Det är fullt med energi från början till slutet. Dock ska det understrykas att utav alla Pixars filmer är nog Superhjältarna den mest mognaste av dem alla, i det att den har mest vuxen element i sig jämfört med alla de andra.

50-tals miljö som Brad Bird väljer är en skön, härlig och passande bakgrundsmiljö till filmen. Även det att den går inte lite i samhället och hur det hade kunnat se ut om superhjältar faktiskt hade existerat i verkligheten. Hade man till slut inte brytt sig och slängt dem åt sidan och skuldsatt dem mer än att tacka för deras hjälp. Filmen flörtar även lite med spion genren och inte bara superhjälte genren och i en del avseende påminner den mer om just den genren än superhjälte genren. Vilket är ett stort plus i att kunna kombinera de två och det blir så bra.

Till slut animationen som för 2004 såg fantastisk ut. Nu är frågan om animationen håller än idag 14år senare. Vilket är exakt det som är guld med Pixar. Du kan gå tillbaka till första Toy Story från 1995 och animationen håller än idag att se på. Visst du märker skillnaden och ser utvecklingen i animationen. Men för att ha 14år på nacken ser det fortfarande riktigt bra ut.

I sin helhet är Superhjältarna utan tvekan en av Pixars bästa filmer enligt mig. Den har fantastisk regi bakom sig av Brad Bird som bemästrar att kunna regissera tydligt inom animation. Varje karaktärs motiv är förståelig och filmen har en energi som aldrig tar slut från det att den börjar. Actionscenerna är otroligt bra gjorda och där dataanimationen verkligen kommer till hands. Men även hela upplägget med familjen och deras superkrafter är perfekt och hur de jobbar utifrån varandra. Jag älskar denna familjen. Man brukar säga att detta är den bästa Fantastic Four filmen, vilket det också är. Men det är också en av de bästa superhjältefilmerna!