Sunset Boulevard

Joe Gillis är en ung filmmanusförfattare med ekonomiska bekymmer. Av en slump träffar han den före detta stumfilmsstjärnan Norma Desmond. Norma är övertygad om att hon fortfarande är dyrkad av sina fans och planerar sin comeback. Vad hon behöver är hjälp av en manusförfattare.

"En tidlös *big* film"

Handlingen till Sunset Boulevard är igenkänd för många. Flertals filmer har tagit inspiration från filmen där den berättar den klassiska Hollywood sagan. En förfallen stumfilms stjärna som försvann när talfilmerna kom in i bilden. Men filmen är så mycket mer än bara det. Det är en tragisk romans, där är bitterljuva komiska undertoner och filmat som en film-noir. I grund och botten har filmen allt och jag älskade varje ruta av det jag såg.

Gloria Swanson gör en minnesvärd insats som stumfilms drottningen Norma Desmond, vars karriär har förfallit med talfilmerna. Hon gör ett trovärdigt jobb att gestalta en sorgsen kvinna där glamour dagarna är henne förbi. Hos den unga mannen Joe Gillis (William Holden) hittar hon en tröst. Han är manusförfattare och hon ser en väg tillbaka. Men allt blir inte som man tänkt sig och längs vägen är där ett par överraskningar.

Inte nog med att insatserna är trovärdiga. Är det handlingen jag älskar. Jag är svag för filmer som handlar om filmindustrin då det är som ett stort kärleksbrev till filmens värld. Inte nog med att vi får det här men den går djupare så i karaktärerna. Hur långt är man beredd att gå för succé? Hur mycket gör man för en annan person utan att såra den? Filmen gör ett bra jobb att hantera dessa frågorna som spelar stor roll utöver filmskapandet och en stumfilmsstjärna.

Regissören Billy Wilder fortsätter att imponera. Jag har sett för få filmer från honom, men jag börjar sakta men säkert beta av fler och fler. Detta är ännu ett mästerverk från mannen. Han är skicklig och har en bra historia att berätta, som han skrivit med två andra. Jag ser ivrigt fram emot att se fler av hans filmer.

Där är några få saker som gör att filmen kanske blir lite utdaterad. Som den höga musiken som spelas under två tillfällen, när två stora “chocker” avslöjas för tittaren. Det var väldigt vanligt i äldre filmer och idag kanske det inte är så passande. Mer än att det känns udda och kanske skrattretande. Men jag har ärligt talat inte mycket annat att klaga på denna filmen utöver det. Vilket också är en ytterst minimal grej.

I sin helhet är Sunset Boulevard en film helt i min smak som gör allt för att jag ska älska den. Den har en handling jag är väldigt svag för och berättas otroligt väl. Den har också viktiga poäng den tar upp om framgång och nederlag. Som jag anser är en stor vikt också inom filmvärlden och Hollywood framför allt. Hur folk behandlas i deras liv efter en storhet. Vilket jag älskar filmen för. Den är otorligt vackert filmad också. Med sin film-noir stil som känns passande. Vi får också fantastiska insatser från alla skådespelarna. Speciellt Gloria Swanson som jag tyckte var helt fantastisk, med två ikoniska filmrepliker. Trots att den är gjord 1950 är berättelsen relevant också i dagens ögon och på den fronten känns den lika aktuell då som nu.