Sune vs. Sune

Sune är hemma från skolan de första dagarna i mellan stadiet. När han kommer tillbaka är hans plats upptagen av en kille som är rolig, snygg, populär och lite mer tjejtjusare än Sune. Till råga på allt heter han också Sune. Vår Sune blir kallad Sune 2 och han känner sig ersatt. När dessutom den nye Sune får huvudrollen I skolans pjäs Romeo och Julia finns ingen återvändo. Hela familjen engageras i kampen för att Sune ska få vara Sune, eller åtminstone Sune 1!

"En perfekt familjefilm som får en att skratta"

Efter de tre senaste Sune filmerna som kom ut under perioderna 2012, 2013 och 2014 var hoppet om en bra Sune film borta. Inte för att jag gick och längtade eller ens bad om en ny Sune film. Spola fram till några år senare och vi har idag en ny Sune film. Förväntningarna var såklart låga, om där ens var några. När trailern är bara en massa klipp som inte är roliga är det varningstecken och med personer som William Spetz med i den, känns det mer som allt som är fel med svensk filmindustri idag finns att bevittna i denna filmen. Något som många i min omkrets har tyckt också. Det är därför nästan ingen kommer tro mig när jag säger att denna Sune filmen faktiskt är bra och fick mig att skratta.

Bara den simpla anledningen att filmen inte har ett enda bajsskämt gör den per automatik bättre än de andra tre Sune filmerna. Låt mig bara konstatera att inget slår Sunes Sommar som fortfarande är ohotad etta som den bästa Sune filmen. Men något denna filmen hade med sina skämt som gjorde att den faktiskt var kul och rolig, var att skämten hade “setup” och “payoff”. Den vet också om att istället för att förklara i detalj skämten och analysera “bajsskämt”, för ja det är något de andra filmerna gör. Så lyckas den skapa något realistiska och humoristiska bitar i sina skämt som sedan också får ett roligt avslut. Där är flera gånger jag skrattade under denna filmen, något jag själv är förvånad över i skrivande stund. En svensk barnfilm är på riktigt rolig.

Skådespelarna för diverse roller fungerar, men det är inget större anmärkningsvärt. Faktiskt så är Sune skådespelaren sådär men han lyckas ändå få ett par skratt vilket är det viktigaste. Fredrik Hallgren som pappa Rudolf fungerar men inte ens i närheten av Peter Haber. Den bästa är nog Sissela Benn som mamma Karin som får lite mer att göra än vad hon får i de andra filmerna. Ännu en gång dock så får Anna minst att göra.

Man har också valt att inte göra Sune till en tjejtjusare i denna. Mycket på grund av tiderna vi lever i och efter metoo rörelsen förra året, så kan det kännas lite fel att se en 10åring gå runt och flörta med en massa tjejer och se de mer som snygga objekt nästan. Istället är det att han är kär i sin vän Sophie som är med i böckerna och lite av de andra filmerna.

Filmen tar också upp att Sune spelar ett kortspel som heter “Yogo” men det är uppenbart att det ska vara “Yu-Gi-Oh” kort men att filmen inte fick rättigheterna eller snarare sparade pengarna för det. Dock är jag mer chockad att ett kortspel som “Yu-Gi-Oh” fortfarande är populärt idag bland ungar. Det var ju kort jag hade på min barndom när jag växte upp tillsammans med mina Pokémon och Digimon kort.

I sin helhet är Sune vs. Sune faktiskt en rolig film som hela familjen kommer få mycket nöje av. Bara det att filmen inte har ett enda bajsskämt gör den per automatik bättre än de tre senaste Sune filmerna. Men skämten i filmen är faktiskt roliga och mycket tack vare setup och payoff med skämten. Karaktärerna känns mer relaterbara också i denna än i de förra filmerna. Självklart slår den inte Sunes Sommar, men efter tre misära Sune filmer så är jag förvånad över hur mycket jag skrattade och tyckte om denna.

Boka dina biljetter på Filmstaden och se Sune vs. Sune du också!