Sugar Hill

Sugar Hill handlar om den vackra Diana "sugar"Hill, som får pojkvännen och klubbägaren Langston mördad av stadens maffia boss Morgan. I sin jakt på hämnd söker hon upp en gammal bekant som också är voodoo präst. Tillsammans åkallar de de dödas härskare som i utbyte mot Sugars själ går med på att hämnas hennes döde pojkvän.

"Det bör inte funka men gör det ändå"

Sugar Hill handlar om en kvinna vid namn Sugar Hill, hon fick namnet för hon var lika söt som socker smakar. När mannen hon älskar dör (han blir slagen till döds) tar hon hjälp utav Mama Maitresse som är en voodoo drottning och tillkallar Baron Samedi, herren över de döda. Med hans hjälp och hans armé av voodoo zombies, tar hon revanch och dödar de som var involverade i hennes pojkväns mord. Det är en mix utav blaxploitation genren och skräckgenren och funkar förvånansvärt bra. Om du är i rätt humör och gillar denna typen av filmer.

Filmen är i förstahand mer som en skräckfilm dock än en blaxploitation. Den har handlingen av en klassisk blaxploitation, men skräckbiten kommer ändå i förstahand, vilket man kan se på både gott och ont. Jag hade önskat på lite mer blaxploitation känsla och framför allt musiken som är i dessa typer av filmer är alltid härlig och underbar. I denna får vi en låt som bara spelas i introt och eftertexterna. “Supernatural Voodoo Woman” heter den.

Effekterna på voodoo zombierna är ganska så bra och effektfulla. De ser faktiskt lite små kusliga ut med sina ögon och spindelnätet runt omkring sig. Synd bara att filmen är något tam när det gäller blod och effekter. Där bjuds visserligen på ett avhugget huvud, men utöver det är den något tam. Även för 1974. Det handlar mer om stämningen som är till dess fördel.

Huvudpersonen spelad av Marki Bey är höjdpunkten. Hon tar ingen skit och är inte rädd för någon Baron av de döda, hon har en enda sak i åtanke, hämnd! Hennes outfit och hår när hon väl utför dåden med zombierna är en klassisk sådan och är en av de första sakerna som poppar i ens huvud när man tänker på denna filmen. Skådespelaren som spelar Baronen är underbar han med, med sitt skratt och leende guldtänder. Han överspelar, men han är underbar och stjäl showen varje gång han är framför kameran.

I sin helhet är Sugar Hill en underhållande rulle som funkar bra, som en mix mellan blaxploitation genren och skräckgenren. Effekterna på voodoo zombierna är bra och jag gillade Sugar Hill karaktären. Även skådespelaren som spelar Baronen är underbar på sitt egna lilla sätt. Jag hade dock önskat att filmen vågade lite mer inom våldet, för att få lite av den där grindhouse känslan, nu känns det lite för tamt för att få den typen av känsla igenom. Men den balanserar sina två subgenrer rätt så bra och jag var aldrig uttråkad.