Subnautica

Spelbeskrivning

Descend into the depths of an alien underwater world filled with wonder and peril. Craft equipment, pilot submarines and out-smart wildlife to explore lush coral reefs, volcanoes, cave systems, and more - all while trying to survive.

"Ett av det bästa spelen, senaste 10 åren"

Det var ett tag sedan jag spelade ett storybaserat spel som kändes så värt pengarna som Subnautica verkligen är.

Ja kanske ska börja med att säga att jag har kört spelet på PC och inte någon av VR-versionerna av spelet. Så här i efterhand så känns det som ett spel som skulle vara riktigt coolt att spela i VR.

Subnautica bjuder direkt in till att börja undersöka en vacker undervattensmiljö på en okänd planet där man just kraschlandat med sitt skepp. Det enda du har är dig själv, din räddningskapsel och ett gigantiskt hav runt om dig. Det gäller att överleva, undersöka din omgivning och försöka bli räddad. Ljud av okända djur gör att du snabbt hittar den rätta känslan.

Det är lätt att hitta vilka kontroller man ska använda för att ta sig runt och göra saker. Så snart något nytt kommer så får man små tips, många gånger mer subtila så det inte ska bli allt för självklart. Du måste helt enkelt utforska dig fram genom hela spelet. Avvägningen mellan att vara för svårt eller för lätt är perfekt i överlevnadsläget. Det finns dock flera lägen att välja på. Bland annat “hardcore” (svårt) eller “creative” (fria tyglar).

För att kunna överleva så måste man söka efter material och bygga en bas, något som alltså även kan trigga den kreativa ådran av skapande.

Fysiken känns för det mesta helt rätt i spelet. Något man snabbt märker är dock att det känns mycket mer naturligt att simma än att gå. Det är kanske inte helt ologiskt för ett spel som utspelar sig under vattnet, men att gå runt i sin lilla bas kan stundtals kännas lite onaturligt udda. Det finns även delar i spelet där grafiken inte är helt optimerad och det uppstår en hel del frame drops även med rekommenderad utrustning. Men detta är trots allt inget som tar bort känslan som helhet.

Det tog mig ca: 50 timmar att spela igenom spelet i överlevnadsläget och då hade jag startat en test innan jag började spela på riktigt för att förbereda mig lite för att spela in. Någon riktigt grinding blir det inte heller, om man inte gör för många misstag. Vilket i stora drag gör speltiden till aktiv speltid. Som nämnt tidigare så är det riktigt bra för ett spel som kostar ca: 220 kr på Steam.

Som helhet bjuder Subnautica på ett brett register av känslor; spänning, skräck, upprymdhet och lämnar dig till freds. Till skillnad från många andra storybaserade spel idag så är det här ett spel med ett riktigt bra slut. Det här är den upplevelse man vill ha som gamer!

Missa inte att följa med på YouTube när jag spelar igenom Subnautica. Det kommer att släppas totalt 21 avsnitt.

Screenshots