Styrka 10 från Navarone

Harrison Ford och Robert Shaw spelar två orädda kommandosoldater under andra världskriget i detta adrenalinladdade äventyr som är fyllt med ”enastående specialeffekter” Los Angeles Times och ”den ena halsbrytande flykten efter den andra” Newsweek.

"Cool kultrulle som är så där underbart charmig"

Då och då händer det att man hör talas om Navarone, men då brukar det allt som oftast handla om filmen “Kanonerna på Navarone“. Nu är det dock dags att behandla dess uppföljare då den första filmen blev en sådan succé att en uppföljare var självklart. Det enda som jag har att anmärka när det gäller filmen är det intro som man har valt att använda sig av, då jag inte har sett den första filmen så vet jag inte riktigt om det handlar om att färska upp minnet hos dem som har sett den första eller vad som händer. Men efter introt väl är över så känns filmen så där härligt skön som filmer från den tids eran brukar göra, det märks även att regissören Guy Hamilton har regisserat ett flertal James Bond-filmer vilket personligen är en trevlig detalj.

En annan intressant/trevlig/rolig detalj är att Los Angeles Times ska ha sagt “enastående specialeffekter” och med tanke på att man idag är det nästintill standard med oerhört svulstiga CGI/VFX-effekter så är det roligt att se specialeffekter där man använt sig av miniatyrer och liknande för att få till de scener man velat. Tittar man på ensemblen vars uppgift var att ge den story liv så är det en trevlig skara leda av Harrison Ford och Robert Shaw, men även skådespelare som Richard Kiel, Carl Weathers och Barbara Bach gör alla riktigt bra prestationer som känns äkta och bidrar till en skön kult rulle.