Star Wars: The Last Jedi

Den episka Skywalker-sagan fortsätter när hjältarna från The Force Awakens ansluter sig till de galaktiska legenderna i ett storslaget äventyr som avslöjar Kraftens uråldriga mysterier och chockerande sanningar från det förflutna.

"In Loving Memory of our Princess Carrie Fisher"

Väntan är över. Ni kan börja andas ut. Star Wars: Episode VIII – The Last Jedi är här, och med bravur. Ni kan vara lugna. Recensionen lär vara spoiler-fri, så jag kommer inte nämna några detaljer som kan innefatta saker som förstör handlingen. Det blir svårt, då där är mycket att prata om. Men kortfattad kan jag säga så här. Star Wars: The Last Jedi kommer göra de flesta otroligt nöjda. Det är en av de bästa i serien, och den går inte den riktningen man tror. Däremot är där små saker jag kan känna är ur ton med resten av filmen. Vilket gör att små saker drar ner lite grann.

Filmen är regisserad av Rian Johnson. Som tidigare gjort olika avsnitt i Breaking Bad (där inkluderat det bästa avsnittet i den serien). Men även långfilmer, där jag verkligen rekommenderar Looper. Men han har aldrig gjort en film med den här skalan och budgeten. Därför var jag väldigt nyfiken med vad han kunde ta fram på bordet. Han är också själv den enda manusförfattaren på filmen. Vilket är ytterst sällan sådant händer på filmer av den här graden. Jag kan säga att hans regi är väldigt bra hanterat här. Och till stor dels gillar jag också manuset han skrivit till filmen.

Vad jag gillar främst är att ännu en gång är det nonstop action. De vet vad Star Wars går ut på, och inte en massa politiskt prat. Det är inte så att vartenda scen är actionfylld. Men ännu en gång har den ett snabbt tempo, som aldrig tar slut. Det är första Star Wars filmen som tar plats direkt efter händelserna från föregående film. Vilket också gör att spänningen blir mer spänd. Både under konfrontationer och actionscener. Jag älskar att nästan hela handlingen utspelar sig inom loppet på bara någon dag typ. (Lite osäkert med hur tiden fungerar ute i rymden i en galax långt långt borta). Men det kom av sig som sådant i alla fall, trots att vi spenderar olika dagar på Lukes ö.

Skådespelarna gör ännu ett bra jobb. Daisy Ridley visar nog mer skådespelartalanger här, och har blivit en stor favorit i mina ögon som karaktären Rey. Hennes val och agerande i filmen är fullt förståeliga, och många kanske tänker Yoda och Luke från Episode 5. När vi ser Rey och Luke tillsammans. Men det blir aldrig riktigt på den fronten att de kopierar eller härmar från den filmen. Även Finn och Poe är lika underbara och intressanta att följa. Jag är såld på dessa nya karaktärerna, och de lyckas hålla en intresserad och man väntar inte bara på originalkaraktärerna. Kelly Marie Tran som Rose är en ny karaktär. Hon är heller inte en dålig karaktär. Men hon lyckas inte hålla mig intresserad lika mycket som de andra nya karaktärerna. Jag blev också lite förvirrad över hennes val mot Finn nära slutet av filmen. Kom lite från ingenstans.

Jag gillar också vad de gör med Kylo Ren. Filmen håller hela tiden på och lurar en. Man tror en sak, sedan blir det en annan, och sedan blir det något annat av det. Man vet aldrig riktigt vart man har honom, lite som karaktären själv. De går en otroligt intressant väg med honom i filmen, och något som ändå känns lite annorlunda. Gentemot andra skurkar. Alla som sa han var en Vader kopia i Episode VII, lär nog inte säga det om honom i denna. Vi får även en klar bild på Snoke. Jag var ej övertygad av motion-capture effekterna i förra filmen. Här är de mer godkända, men har fortfarande svårt för en datagjord skurk. Det är sällan sådant är hotfullt eller läskigt. Däremot gör de något med Snoke, som nog lär ta alla med överraskning.

Domhnall Gleeson som General Hux blir en mer trasdocka karaktär i denna. De gör mer narr av honom och skojar, än tar honom seriöst. Mycket kanske på grund av överspelet som många reagerade på i Episode VII. Men här tar de det lite för långt med karaktären. Han bli nästan en parodi av sig själv, vilket jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om. Ännu en gång är Captain Phasma en besvikelse. Förstår inte alls varför de bygger upp henne så jäkla mycket och har en känd skådespelerska skådespela karaktären. De lovade att ge oss mer, men de var en lögn.

När vi ändå är inne på negativa saker så kan jag säga den största nackdelen jag har med filmen. Jag gillar filmer som tar ut svängarna och gör något annorlunda. Det respekterar jag, och jag gillar de gör det med denna filmen. Det är så det ska vara. Problemet med Episode VII var att den följde en snarlik historia som fyran gjorde. Men där var något den filmen kändes som, som inte denna riktigt gör. Den kändes fortfarande som en Star Wars film i ton med de andra filmerna.

Kruxet jag hade medan jag såg denna filmen, var att det ibland kom av sig som en fan-fiction film. Vilket man kanske kan säga om Episode VII också. Men där kände jag fortfarande att jag var i Star Wars universumet. Här känner jag ibland att på grund av den annorlunda riktningen regissören Rian Johnson tar. Sticker filmen ut från de andra. Det ser jag på både positivt sätt och negativt sätt. Men filmen introducerar nya saker både till kraften och till universumet. Som fick mig att undra varför just denna riktningen. Jag svajar verkligen här. Stort plus för något nytt och tar en annan riktning. Men samtidigt tappar den lite tonen i vad Star Wars är.

Humorn är också en sak som jag nästan ville ha fram skämskudden. Star Wars är inte så känd för sin humor. Men när det väl är humoristiska bitar i filmerna, brukar de funka. Nu snackar jag originalfilmerna, inte prequel filmerna. Men humorn i denna filmen var verkligen helt udda och malplacerad. Första 5 minuterna får vi ett skämt, och skämtet är som taget direkt från Family Guy. Det är helt ur ton med resten av filmen. Och är verkligen ett skämt som inte hör hemma i en Star Wars film. Jag förstod inte alls meningen bakom att göra skämtet och jag blev på allvar orolig inför filmen. Lyckligtvis var detta det värsta. Men humorn som är spridd över filmen är väldigt svajig. Oroa er inte dock för ”porgs”. De är inte så jobbiga som ni tror.

Vänta lite nu här, det känns som jag glömt något. Nej det har jag inte.

Självklart tänker jag inte glömma en av de saker som gör att alla väntar så ivrigt på denna filmen. 34år. Det har gått 34år sedan vi hörde Luke prata. Han var med i Episode VII, men inga dialoger (spoilers för Episode VII). Nu får han den stora rollen och får vara stjärnan igen i den filmserie vi alla blev förälskade i. Vad Harrison Ford var för Han Solo i Episode VII, är Mark Hamill för Luke Skywalker i denna. Han spelar rollen som om han vore en äldre Luke. En visare Luke, och en Luke vi alla förstår.

Det är dock ganska känt att Mark Hamill inte gillade riktningen Rian Johnson gick med karaktären. Men jag tycker ändå om sättet de visar Luke i filmen. Där är vissa spoilers omkring hans karaktär, som jag inte tänker gå in på. Men låt mig säga detta. Luke Skywalker är tillbaka! Skådespelet, känslorna. Välkommen tillbaka kära jediriddare.

I sin helhet är Star Wars: Episode VIII – The Last Jedi en film som verkligen tar serien åt en annan riktning. I det att tonen är annorlunda och det man tror kommer hända, lär inte hända. På den fronten gillar jag verkligen filmen och uppskattar vad Rian Johnson gjort. Hans regi är en stark punkt också i filmen, och han är en begåvad regissör sedan innan. Karaktärerna är lika underbara att följa, även skådespelet är på topp. Framför allt är det så jäkla underbart att se Mark Hamill tillbaka som Luke Skywalker. Det ska bli intressant och höra vad folk tycker om riktningen de tar med Kylo Ren. Actionscenerna är på topp, nästan alla effekterna är underbara och spänningen kan vara riktigt spänd ibland. Kruxet och dilemmat jag svajar mellan är överlag tonen Rian Johnson har satt på filmen. Ena sidan älskar jag att han tillför något nytt och inte gör om samma sak som gjorts förr. Å andra sidan gör det att filmen känns mer avlägsen från de andra filmerna i serien. Vilket gör att det ibland känns som en fan-fiction film. Humorn är också en av de sämre aspekterna. Överlag är jag dock otroligt nöjd med filmen, och jag ser ivrigt fram emot nästa del i sagan. This is not going to go the way you think!

Boka dina biljetter på SF Bio och se Star Wars: The Last Jedi du också!