Smallfoot

Nu vänds den legendariska myten om Bigfoot upp-och-ner när den unga och energiska Yetin plötsligt hittar något som han inte trodde existerade, en människa! Nyheten kring denna "smallfoot" ger honom berömmelse och kanske finns det nu en chans att få flickan i hans drömmar. Men samtidigt skapar nyheten kaos i det lilla Yeti-samhället över vad mer som kan tänkas gömma sig där ute i den stora vida världen, bortom deras egna lilla snötäckta by. Smallfoot är berättelsen om vänskap, mod och lyckan över att upptäcka nya ting! Det här blir yeti-kul!

"Smårolig film för hela familjen"

Warner Animation har inte existerat så länge till skillnad från de andra stora animations bolagen. Ändå har de sedan de började i 2014 med LEGO Filmen, hållit en jämn nivå på sina filmer. Som främst fokuserar på humorn men humor som verkligen levererar. Rent komedimässigt så har Warner Animation nästan hela katalogen, men ändå har där funnits en stabil handling bakom filmerna. Smallfoot kanske inte når upp till samma nivå som första LEGO Filmen som i mina ögon är en av de bästa animerade filmerna. Även humorn var bättre gjorde i Storkarna som kom ut för två år sedan. Men där är fortfarande saker att finna med filmen och man sitter åter igen med ett leende på läpparna.

Jag vet det är rättvist att jämföra filmen med de andra filmerna, men det är svårt när man kollar på bolagets tidigare filmer i samma kategori. Då bleknar faktiskt Smallfoot i jämförelse. Främst så är det humorn som inte är lika vass som den har varit i de andra filmerna. Tycker även LEGO Ninjago Filmen hade roligare skämt i sig än denna. Kanske är det för att den försöker klämma in en moral och budskap, vilket gör att den faller mer i den typiska animationshålan där många hamnar. Följer en liknande mall och har mer förutsägbara vändpunkter, vilket gör att den inte känns så unik.

En framhävande sak som gör att detta blir extra tydligt och som de verkligen inte marknadsför i trailern är att det är en musikal. Ja, ni läste det rätt. De har omvandlat en film om Yetis till en musikal. Så istället för att lägga mer krut på smart humor så har man lagt det krutet på att göra sångerna istället. Tyvärr var där inga låtar som riktigt stack ut, kanske intro låten. Men överlag så minns jag inte låtarna nu i efterhand.

Där är dock fortfarande underhållande stunder att ha. För barn är det en perfekt film att gå att se, med tanke på hur få animerade filmer som är på bio just nu. Där är även tillräckligt med roliga skämt i den för de vuxna. För trots inte lika smart och rolig som tidigare Warner Animation filmer, fick jag fortfarande ett par goda skratt under filmens gång. Jag satt heller aldrig och var uttråkad och som med många animerade filmer håller de sig inom 90-100 minuters ramen, vilket inte är så länge. De få fram sin poäng och budskap och man sitter och små trallar vid eftertexterna.

Animationen är riktigt vacker också. Precis som med Storkarna, så har bolaget även visat med sin mer renodlade dataanimation att de är på samma nivå som de andra bolagen. Yeti designen här är kul då varje Yeti skiljer sig åt. Även den lilla byn med alla neonljus i mörkret var riktigt vackert.

I sin helhet är Smallfoot den svagaste filmen som bolaget Warner Animation har släppt ut. Den når inte riktigt upp på samma nivå med sin humor som deras tidigare filmer. Istället fokuserar den mer på att ha en tre strukturerad handling som är ganska så igenkännbar från många andra animerade filmer (det blir förutsägbart). Musiken lämnar inget större intryck och för en film som är en musikal är det inget vidare bra tecken. Men där är nöje under filmens gång och där är fortfarande skratt att ha. Animationen är vacker att kolla på också, så det är helt klart en sevärd film. Den når bara inte riktigt upp till samma nivå som några av bolagets tidigare filmer.

Boka dina biljetter på Filmstaden och se Smallfoot du också!