Slender Man

Filmen berättar historien om den långa, magra figuren med onaturligt långa armar och ett formlöst, vitt ansikte - som är ansvarig för att ha hemsökt och legat bakom försvinnanden av oräkneliga barn och tonåringar.

"90 minuter känns som en evighet"

Vad har Slender Man och Samara från The Ring gemensamt? Egentligen ingenting men enligt denna filmen en hel del. Jag är inte så insatt i hela Slender Man fenomenet, men jag är medveten om den. Så som att det är barn Slender Man är ute efter och inte tonåringar och krafterna i att han är i ens huvud och psykar en är inte en av hans krafter. Därför kan även jag som inte är så insatt i det hela, förstå att detta inte är en så trogen film på karaktären.

De flesta vet säkert redan om innan de går in och ser denna filmen att den inte kommer vara säkert bra. Däremot kan jag tänka mig en del går in och förväntar sig en läskig film. Vad som skrämmer oss är oftast olika saker precis som med humor, skrattar vi åt olika saker, blir vi rädda för olika saker. Personen bredvid mig var rädd under filmens gång, jag själv satt och gäspa. Så även ifall jag kommer mer eller mindre hacka ner på denna filmen, så kan det fortfarande vara en film som gör just dig rädd.

Problemet jag hade med filmen var att där inte direkt var något slut i sikte. Samma sak händer våra huvudpersoner om och om igen. Där är inget som driver filmen framåt mer än att den visar samma sak i olika former. På 90 minuter blir det långdraget och segt. Dessutom är handlingen snodd rakt av från The Ring. Där de fyra huvudpersonerna ser en video om Slender Man och hur man tillkallar honom. Videon är lika artsy som The Ring bandet och en vecka efter dem har sett videon, så försvinner första tjejen i gruppen. Därefter börjar de undra vart hon tog vägen och börjar tro det är Slender Man. Det är filmen mer eller mindre och Slender Man dyker upp då och då och skrämmer tjejerna.

Effekterna på Slender Man är heller inte särskilt bra, vilket är en stor bedrift som bör vara en viktig del. Skådespelaren Javier Botet spelade Slender Man karaktären. Men de har gjort att hela hans ansikte och delar av kroppen har digitaliserats, vilket gör att det läskiga i filmen bara är en massa CGI. CGI har och kommer aldrig vara läskigt och om något fysiskt är framför kameran är det betydligt läskigare än något som i efterhand har bearbetats i en dator. Jag vet om att Javier Botet var där fysiskt, men tilläggen dem la på honom är för tydliga och tar bort allt som är läskigt.

Där är få scener där de lyckas att skapa en kuslig atmosfär. Så som skuggan av Slender Man på avstånd eller att han dyker upp från ett träd. Dessa scener är effektfulla, men alldeles för få tyvärr.

I sin helhet är Slender Man för det mesta en tråkig film som inte har så mycket att erbjuda. Filmen går på upprepning 80% av speltiden, vilket gör att 90 minuter känns som en evighet och är alldeles för långt för att hålla i långfilms format. Även handlingen är snodd rakt av från The Ring och varför man valde tonåringar när det är småbarn i myten går emot vad karaktären Slender Man egentligen är. Det är ingen trovärdig adaption på vad karaktären är alls. Få effektfulla scener, men förstörs av CGI tilläggen de gav Slender Man i efterproduktionen. Verkligen inget jag rekommenderar på bio eller för en kuslig hemmakväll.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Slender Man du också!