Skyscraper

Internationella ikonen Dwayne Johnson spelar f.d. FBI-agenten och krigsveteranen Will Sawyer som jobbar med säkerheten för skyskrapor. Will är i Kina på jobb när världens högsta och mest säkra byggnad plötsligt fattar eld och han misstänks skyldig till händelsen. Efterlyst måste Will hitta den skyldige, rentvå sitt namn och rädda sin familj som är instängd i byggnaden? på andra sidan elden.

"En äkta sommar-popcorn-rulle"

Skyscraper är en film som du redan på förhand genom att läsa synopsen vet om du kommer gillar eller inte. Ett gäng tjuvar tar över den största byggnaden i världen, genom att sätta eld på den. Enbart så de kan sno den värdefulla saken som skaparen till byggnaden har gömt i ett kassaskåp. Samtidigt måste Dwayne Johnson rädda sin familj, som är kvar i byggnaden. Det är lökigt och handlingen är överdriven. Men det är också så vi vill ha denna underbara popcorn rulle. För det är exakt vad det är, en sommar popcorn rulle i sann 90-tals anda.

Filmen snor mer eller mindre bitar från andra ända actionfilmer, mest igenkännbara är Die Hard. Men vad som gör att det funkar är ännu en gång Dwayne Johnson. Inte nog med att han gång på gång fortsätter att vara karismatisk och charmig i varje film jag ser honom i. Men han säljer hela tiden filmen och går in i rollen han spelar 110%. För om han bryr sig, så bryr jag mig plötsligt ännu mer. Vilket är resultatet i alla filmer jag sett honom i nu de senaste åren. Jag har ännu inte sett en usel film med honom, just för att han säljer det så bra. Skyscraper är inget undantag i den meningen heller.

Förutsägbarheten är också väldigt stor, men det gör inget. Vi vet redan alla planteringarna 20 minuter in i filmen, som kommer spela större roll i slutet av filmen. Även vilka som är skurkar och hur de mesta kommer lösa sig. Men man sitter och njuter ändå av åkturen och blir underhållen. Det är som att man går in på McDonalds fjärde dagen i sträck och beställer exakt samma sak. Man vet vad man får och det är inte den mest glamorösa maten att äta. Men det är gott och man vet vad man får.

Jag såg filmen i IMAX 3D. Först och främst så rekommenderar jag inte att se den i 3D, då 80% av alla scener i filmen är i mörker, eller under kvällstid. Vilket aldrig transformeras om bra i 3D. Däremot skulle jag rekommendera att se den i den största duken du kan hitta. Då där var tillfällen då jag som höjdrädd fick svettiga händer och svindel av filmen. Vilket bara intygar ett stort plus i kanten för mig. Jag vet om att allting är framför en green-screen. Men det görs rätt här och jag kände av den höga höjden.

Där är också några intressanta visuella scener i filmen, så som byggnaden ser ut invändigt. Det är lite in på sci-fi gränsen, men samtidigt känns det som något som kan öppnas inom 5 år i Kina med tanke på hur långt fram det är med sin teknik. Där är framför allt ett rum som klimaxen utspelar sig i som gör actionscenen betydligt roligare och intressantare.

Den enda riktiga nackdelen med hela filmen är att den tar sig på lite stort allvar. Med tanke på att allting omkring från handling till vart karaktärerna befinner sig och motiven bakom deras handlingar. Så hamnar den lite mer allvarligare tonen fel. Jag känner filmen hade lyckats mer på att köra på de mer löjliga scenerna och kanske slängt in någon one-liner åt Dwayne Johnson. För allting annat är lökigt och löjligt, men tonen regissören Rawson Marshall Thurber sätter, känns inte rätt.

I sin helhet är Skyscraper nog det närmsta vi kommer denna sommaren (tillsammans med The Meg) som vi verkligen kan definiera som en sommar popcorn rulle. Den har alla ingredienser för det och oftast så levererar den på den fronten. Vi har en karismatisk och charmig huvudrollsinnehavare, vi har utländska skurkar som gör överdrivna saker och komplicerar saker i onödan, vi har en högteknisk byggnad som är bombsäker (*host* *host*). Synd bara att regissören väljer att köra på en lite mer allvarligare ton som tyvärr tar bort lite av den roliga i allting. Men det är ännu en film som man redan vet om man kommer gilla den eller inte genom trailern eller bara att läsa handlingen. Hitta den största bioduken som inte visar 3D versionen, köp den största popcorn och läsken och njut i en svalkande salong denna sommar. Luta dig tillbaka och bli underhållen!

Boka dina biljetter på SF Bio och se Skyscraper du också!