Sicario 2: Soldado

Uppföljaren till kritikerhyllade filmen Sicario (2015, i regi av Denis Villeneuve) som kretsar kring det eskalerande kriget mot droger längs gränsen mellan USA och Mexiko. Josh Brolin är tillbaka som CIA agenten Matt Graver och Benicio del Toros Alejandro anlitas åter igen som oberoende "konsult" för att ta sig an en knarkkung som finansierar terrorister.

"En uppföljare som går förlorad vid andra halvan"

När nyheten kom att Sicario skulle få en uppföljare var jag inte helt övertygad om att det var rätt idé. Det är en film som funkar alldeles utmärkt på egna ben och berättar en komplex historia som slutar med ett någorlunda avslut. Så idén tog ett tag för mig att växa, även vid första trailern så var jag skeptisk. Men samtidigt var jag öppen i den mån att den har samma karaktärer, men berättar en annan historia. För där är en drös historier att berätta med dessa karaktärer och kartellen och hur situationen är vid gränsen mellan Mexiko och USA. Efter att ha sett filmen känner jag att den fungerar helt okej som en uppföljare. Den lever verkligen inte upp till första filmens nivå. Men där är bra aspekter i filmen som verkligen gör att den ändå fungerar. Samtidigt är där andra aspekter jag känner inte alls håller samma mått gentemot andra delar av filmen.

Benicio Del Toro och Josh Brolin återvänder i sin respektive roller som Alejandro och Matt. Dem är helt suveräna i sina roller och jag kan inte understryka nog hur mycket jag älskar dessa två skådespelarna. Deras scener tillsammans är det bästa med hela filmen och dialogerna de bollar med varandra. Jag hade dock önskat mer scener med dem tillsammans. Även Jeffrey Donovan återvänder och får mer speltid än i förra och även han är en skådespelare jag tycker är underskattad i Hollywood.

Filmen har en stark första halva. Det är här den skiner som bäst, då den har ett simpelt motiv och mål. Starta ett krig mellan kartellerna och dessa är de olika stegen vi ska göra för att uppnå detta. Det är simpelt men effektivt och under första halvan håller filmen detta. Det är bra skrivet och du har karaktärer som vi förstår deras motiv. Men vid andra halvan tar filmen en vändning och jag känner det är här den spårar ur och fallerar totalt. För att inte gå in i för mycket detalj för att hålla det spoilerfritt. Men efter en viss incident i filmen som involverar ett par bilar och en “shoot em up”. Så ändrar filmen handlingen och riktning, samt motiven blir ifrågasättande. Speciellt Alejandro som verkligen känns som en helt annan karaktär än första filmen. Jag förstår karaktärsutveckling är ett måste i en uppföljare, men detta var helt ur karaktär för honom och var inte alls den som de byggde upp i första.

Filmen har inte lika stort djup som den första filmen heller har. När du saknar de stora komponenterna som Denis Villeneuve (regissör), Jóhann Jóhannsson (musik), Roger Deakins (foto) och kanske till en viss grad Emily Blunt (huvudperson). Fast detta är inte hennes historia. Men de andra tre har en så bärande roll till vad som gör första filmen så minnesvärd och bra utöver det andra också. Det märks att det saknades denna större tyngdkraften åt filmen. Den har en någorlunda poäng och djup till sig i början men sen kickar som sagt den andra halvan in och det går helt förlorat.

I sin helhet är Sicario: Day of the Soldado en uppföljare som kanske inte hade behövts i eftertanke, men som fungerar helt okej ändå i slutändan. Där är bra saker med filmen. Speciellt huvudpersonerna Benicio Del Toro och Josh Brolin som jag älskar och deras scener tillsammans är bra. Filmen har en bra start och första halva och hade den fortsatt i samma spår som den var på väg mot, så hade det nog ändå varit en riktigt bra uppföljare. Men filmen spårar ut vid andra halvan och blir något helt annat och poängen går förlorad. Där är även en scen involverad Alejandro de sista 20 minuterna som jag är väldigt skeptisk till. I slutändan är Sicario uppföljaren något av en besvikelse och då gick jag ändå in med knappt några förväntningar alls. Manusförfattaren Taylor Sheridan kan bättre.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Sicario 2: Soldado du också!