Show Dogs

SHOW DOGS, med Will Arnett, Chris "Ludacris" Bridges, Natasha Lyonne, Jordin Sparks, Gabriel Iglesias, Shaquille O'Neal, Alan Cumming, och Stanley Tucci i rollerna, är en familjekomedi om ett osannolikt detektivpar. För att kunna lösa sitt största fall någonsin, jobbar en detektiv (Arnett) och hans hund-partner ( Chris "Ludacris" Bridges) under täckmantel på världens mest exklusiva hundutställning.

"Även för talande djur filmer är detta bottennivå"

Jag älskar film, det kan vem som helst som känner mig intyga att jag gör. Men idag när jag satt i biografen och kollade på Show Dogs satt jag verkligen och plågades igenom 90 minuter av ren och skär dynga. Jag vet det är en barnfilm, jag vet att det är en film med talande hundar (och duvor och en tiger), jag vet att inget ska tas på allvar. Men där var ingen som helst motivation bakom någonting i denna filmen. Även för talande djur filmer är detta en dålig film.

Med uppståndelsen Nine Lives för två år sedan, känns det som att alla skräp manus från 90-talet har hittat sin väg tillbaka. Det är också på dagen (14 Augusti) exakt ett år sedan jag såg Emoji filmen på bio. Det var 2017års sämsta film för mig och det känns som traditionen nu är att jag 14 Augusti varje år ser den sämsta filmen från det filmåret. För i nuläget är Show Dogs den sämsta film jag sett från 2018. Ja, värre än Fifty Shades Freed.

Så detta är typen av film där hundarna pratar med varandra men varje gång människorna lyssnar är det bara skällande. Det är också den typen av film där djuren bryter all lag vad gäller fysisk gravitation och ingen ifrågasätter någonting. Det är också den typen av film där man använder hemska dataeffekter för att animera djurens munnar när de pratar. Men det stoppar inte där. Filmen vill vara rena rama skräckfilmen för barn och animerar usla dataeffekter på djurens ögon och kroppar när de gör omöjliga hoppningar och diverse attacker. Det är så pass illa effekter att där är några scener där de glitchar till och effekterna inte riktigt hänger med. Inte ens skaparna eller bolaget bakom filmen orkade titta igenom dyngan för att se så effekterna var kompletta och såg “dugliga” ut.

Handlingen fattar jag nästan inte någonting utav. Vi kan ta bort delen att filmen är kliché för det vet vem som helst att den är och att inget är originellt med filmen. Men vad är poängen att en FBI agent måste gå undercover som en hundägare i en hundshow för att fånga skurken där de ska sälja en pandaunge? Kan inte bara FBI infiltrerar showen och ha spanare runt omkring och sedan när är det FBI’s arbete att ta hand om stulna djur från zoo. Där är till och med en scen där pandaungen flyr och är på en av festerna där hunden Max befinner sig. Men inte en enda gång trots att pandan är bredvid honom kan han lukta den. Nu tänker ni säkert, men det är säkert en liten grej om att Max inte kan lukta så bra. För det första så är han en polishund vilket innebär att han måste ha en otrolig nos för att lukta och dofta saker. För det andra så säger Max senare i filmen när de väl är i lokalen där pandan befinner sig att han kan lukta sig till den och då är han ännu längre ifrån den än vad han var tidigare. Så hur går det ihop ens en gång.

Vad som förbluffar mig mest är dock skådespelarna som är med i filmen. Inte nog med att vi har Will Arnett i huvudrollen som FBI agenten Frank. Men rösterna bakom många av hundarna består av Ludacris, Stanley Tucci, Alan Cumming, Shaquille O’Neal, Gabriel Iglesias. Hade Raja Gosnell någon form av hemlighet på alla dessa som han hotade att berätta för världen om de inte medverkade i filmen. På tal om Raja Gosnell hur tusan har han fortfarande arbete. När Scooby-Doo är den bästa filmen i ditt resumé är det illa (inte sett alla hans filmer).

Jag hade kunnat gå igenom hur usel humorn också är. Men jag känner att filmen inte förtjänar den tiden utav mig. Där var färre prutt skämt än vad jag befarade, bara ett som synts i trailern. Men där var förvånande nog många Lego Batman skämt involverad Will Arnett. Han gör även sin Batman röst i filmen som Frank lite grann vilket var udda.

Jag blev dock lite orolig för vissa av djuren. Speciellt Philippe som Stanley Tucci ger rösten till. Där är flertals scener där den hunden står och skakar med hela kroppen och vidöppna ögon och tittar rätt in i kameran när hunden pratar. Det känns som att hunden inte är bekväm i situationen och jag tyckte synd om den.

Filmen slutar också med bokstavligen det barnsligaste sättet den kan avslutas på. Frank och Max blir tillkallad på ett nytt uppdrag och Max kollar in i kameran och säger “here we go again” också kommer den klassiska Looney Tunes cirkeln runt hans huvud och filmen fadar till eftertexterna. Där det såklart visas bloopers. Jag önskar detta var någon påhittad film i en South Park sketch eller något, men det är på riktigt allting.

I sin helhet är Show Dogs rent av bedrövlig. Inte ens för barn är detta roligt eller underhållande. Även för sådana som älskar hundar är det bara onödigt med tid och jag är en hundälskare. Jag är fullt medveten om att detta inte ska vara en film som vinner några priser eller ska ha en originell handling. Men försök åtminstone att underhålla eller ha någon form av motivation bakom filmen. Inte ens handlingen kändes som där var något driv i. Varningssignalerna bör dock komma redan vid första bildruta när tre uselt animerade duvor som bara pratar i expositions dialoger flyger och pratar om vem Max är.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Show Dogs du också!