Shoplifters

Efter en av sina snattningsrundor tillsammans med sin son upptäcker Osamu en övergiven flicka som står och fryser i kylan. De tar hand om henne och släpper in henne i familjen. Trots att de är fattiga och knappt har mat för dagen så har de det ändå ganska bra tillsammans. Ända till en oväntad händelse avslöjar gömda hemligheter och sätter deras sammanhållning på hårda prov.

"Styrkan ligger i karaktärerna"

Shoplifters är regisserad av kritikerhyllade Hirokazu Koreeda som gjort flertals hyllade japanska filmer genom åren. Med Shoplifters kammade han hem Palme d’Or priset i Cannes detta året. Det är en grundad dramafilm i det lite mer allt för normala japan som vi inte alltid ser. Om ett gäng tjuvar som stjäl mat för att överleva dagen. En dag hittar de en liten flicka som de hittar i ett hus där föräldrarna bråkar och inte vill ta ansvar och bryr sig om den lilla flickan. De tar in henne i familjen och hon blir en del av gänget.

Vad jag gillade med Shoplifters var alla de olika karaktärerna. Vi har en klassisk uppställning av de olika rollerna som den lite klumpiga pappan, kärleksfulla mamman, den komiska farmor, den hemlighetsfulla dottern och sonen som lär upp den lilla flickan och skapar ett band med henne. Det gör för en mer dynamisk grupp och gör att karaktärerna blir mer intressanta att följa. Deras kemi är vad som verkligen säljer denna filmen för mig. Jag gillade att följa dessa i deras vanliga vardagsliv och hur varje karaktär ändå bar på något och en historia.

Var filmen förlorade mig lite var dock att på 2 timmar blev det lite långsammare tempot lite för mycket i det stora hela. Jag kände där var några scener man egentligen kunde klippt bort eller att filmen förlitar sig lite för mycket på att låta tittaren avgöra själv vad som händer härnäst vid vissa scener. Något som funkar, men med en sådan här film ville jag nästan kanske ha en lite mer enkelriktad berättande. Nu har jag inte sett något tidigare från Hirokazu Koreeda (är väldigt sugen på Like Father, Like Son) och det kan mycket väl vara så att det är hans typ av berättande. Men för mig i detta fallet kände jag att det kunde bli lite för segt vid vissa tillfällen och att lite av det kunde klippts ner.

I sin helhet är Shoplifters är film vars styrka ligger i karaktärerna och dynamiken som skapas med denna familjen. Man blir involverad i deras historia och förstår varför de gör som de gör. Vi får en glimt in i ett Japan som nog är betydligt mer vanligare än vad vi i västvärlden inte riktigt tänker på tror jag. Dock kunde filmen bli lite för seg och långsam i sitt val av berättande där jag kände att några scener kunde klippts bort och inte lämnat så mycket tomma svar som tittaren själv får fylla i. Något jag kan uppskatta men för en sådan här historia hade jag velat haft en något mer enkelriktad val av berättande. Jag gillade den väldigt mycket, men inte så pass mycket att jag kan hylla den till skyarna som många andra gjort.

Boka dina biljetter på Filmstaden och se Shoplifters du också!