Searching

Efter att David Kims 16-åriga dotter försvinner påbörjas en utredning och en kriminalare blir tilldelad fallet. Men 37 timmar senare och utan en enda ledtråd bestämmer sig David för att leta på det enda stället ingen ännu letat. Stället där alla hemligheter finns samlade; hans dotter dator. David måste följa sin dotters digitala avtryck genom de kommunikationsmedlen vi använder varje dag i den här hypermoderna thrillern.

"En otroligt välgjord och spännande thriller"

Jag minns för något år sedan när filmen Unfriended kom ut, att idén att göra en långfilm enbart från en plattform via en dators perspektiv var en kul idé. Men filmen var tyvärr inte särskilt bra så idén kom inte till sin fulla användning kring en bra story. Även skräckfilmer som Paranormal Activity med kamerauppsättningen var något jag inte riktigt fastande för 100%. Nu har vi Searching som också utspelar sig via en plattform, men expanderar det hela också med TV nyheter. Men vad som glädjer mig så himla mycket är att det har tagit ett bra koncept och tillfört det till en bra story och faktiskt ger en anledning till varför filmen väljer att berätta filmen på detta viset. Searching är en av de bästa thriller filmerna som kommit ut på ett bra tag och levererar!

Vad jag älskade här var att idén tillför till mysteriet och genom att placera tittaren genom dataplattformen eller mobilen så känns det inte bara mer naturligt, utan en realistisk känsla sveper förbi om att du i hemlighet sitter och kollar på någons privatliv. John Cho försvinner totalt i huvudrollen som pappan David Kim och genom att använda icke kända skådespelare i de andra rollerna (Debra Messing är okänd för mig då jag inte kollar på Will & Grace). Så genom att använda detta berättande så skapar regissören en mer obekväm känsla för tittaren ju mer filmen går. Det har tagit konceptet och faktiskt fullfört det och gjort något med det till deras fördel. Det faktum att det spenderat pengar att använda Youtube och Google’s riktiga sidor och namn, medan alla andra har dessa fejk sidor eller Bing som bara per automatik tar bort realism känslan (förlåt till alla Bing användare).

Jag tänker heller inte säga vad som händer under filmens gång, för detta är ännu en sådan. Ju mindre du vet, desto bättre och gå in utan att ha läst allt för mycket om filmen. Men jag kan säga att jag satt under stora delar av filmen i spänn och var insatt i hela mysteriet. Detta är första långfilmen för regissören Aneesh Chaganty som också hjälpte till att skriva manuset tillsammans med Sev Ohanian. Jag vet om att efter denna succé, lär vi få se mer av honom och jag ser verkligen fram emot vad han erbjuder härnäst. För han vet hur han vill berätta sin historia och film, han använder sig utav ett koncept som kommer till användning och vet hur man bygger upp spänning och gör ett mysterium omkring alltihop. Med tanke på filmens budget så på ett personligt plan är han lite inspirerande faktiskt.

Filmen börjar också med den gamla Windows XP datorn och den klassiska bakgrundsbilden på bliss (den gröna backen) och redan där får man en nostalgikick. Därifrån väljer man att ge bakgrundshistoria på familjen som filmen kretsar om genom att visa videos, mejl och datum där tittaren snappar upp direkt vad som händer de första 10 minuterna av filmen. Musiken som också används här kanske kan vara för bombastisk men ack om jag inte gillade det.

Det enda negativa jag har med filmen är ett val den väljer att göra mot slutet. Eftersom där är så mycket twister och vändor i filmen, känner jag att jag inte riktigt vill säga mer än så. Men jag känner där är en sak som jag anser hade förstärks filmen mer om den hade vågat ta det steget.

I sin helhet är Searching en välgjord thriller som använder idén att hela filmen utspelar sig via en dataplattform, mobiler och TV-nyheter till sin fulla användning. Där är en mening bakom valet att göra hela filmen i det perspektivet och genom att sätta tittaren i den sitsen blir allt mer realistisk och skapar en mer obekväm stämning. För skådespelarna är så pass bra att de försvinner i sina roller och blir som riktiga människor istället. Man sitter på helspänn under många delar av filmen och allting är bara rent ut sagt så förbaskat skickligt gjort.

Boka dina biljetter på Filmstaden och se Searching du också!