Searching for Ingmar Bergman

Genom att intervjua nutida regissörer och medarbetare till Bergman undersöker dokumentären Bergmans konstnärskap och hur han fortsätter att influera nya generationer filmskapare.

"Inte så djupgående dokumentär men småtrevlig"

Searching for Ingmar Bergman är den andra dokumentären om Ingmar Bergman som kommit ut detta året. Denna gången är det tyska regissören Margarethe von Trotta som gör en dokumentär om hennes favorit regissör och personen som fick henne att starta i filmindustrin. Med det blir det också mer av en personlig film för Margarethe von Trotta att göra filmen och den känns viktigare för henne än för tittaren. Vilket är denna dokumentärens stora nackdel. Det känns mer som en egen personlig film för Margarethe von Trotta att göra denna och bjuder inte in tittaren utan är bara ute efter hennes personliga åsikter och funderingar kring Ingmar Bergman.

Efter att ha sett Bergman, Ett år ett liv tidigare i år, så har jag fått min andel fakta om personen. Så där var inte så mycket ny information som dök upp i denna och det var inte så mycket att den gick ner i djupet på personen vem Ingmar Bergman var. Det var istället mer lättsamt och passar bäst på TV någon Tisdagseftermiddag till eftermiddagsfikat om jag ska vara ärlig. Precis som med Bergman, Ett år ett liv känns den inte så cinematisk utan hade funkat lika bra som TV.

Intervjuerna som görs är dugliga, men åter igen så får man ingen större inblick i vem personen Bergman var som man fick i den förra dokumentären. Här är det mer kända europeiska regissörer som pratar om vad Bergman betytt för dem, vilket kan vara små trevligt. Men det ger inte så mycket åt tittaren. Det blir mer personer som hyllar en person till skyarna vilket kan bli lite tröttsamt ibland. Jag gillar de fåtal filmer jag sett från Bergman, men jag börjar bli lite trött på allt prat om vilket geni mannen var och allt snack om henne detta året (hans 100-åriga födelsedag).

I sin helhet är Searching of Ingmar Bergman en helt okej dokumentär att titta på. Den funkar dock mer som en personlig film för Margarethe von Trotta, än att ge en inblick åt tittaren för vem Bergman var. Det är mer hon och andra regissörer som pratar om vad Bergman betytt för dem. För den som vill ha en mer ingrodd Bergman dokumentär om personen i sig rekommenderar jag Bergman, Ett år ett liv. Men vill man komplettera med mer Bergman kan man se detta som en liten bonusfilm. Dock så med en titel som Searching for Ingmar Bergman förväntar man sig mer och större fakta än vad som ges.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Searching for Ingmar Bergman du också!